Annons:
Etiketterfruktträdbärbuskarbärväxter
Läst 1418 ggr
[SuperJulius]
8/3/16, 4:29 PM

Physalis

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har planterat physalis frön som jag plockat från physalis frukten. Planterna har stått i ett växthuset hela tiden och har inte pollinerats. Dom har stått i drygt 2 månader och trivts jättebra. Men… Inte en enda frukt har kommit och bladen är stora som tallrikar. (Bilden är tagen för nån vecka sen så dom är ännu större nu. Vad ska jag göra med dom?? Har jag gjort något fel???

Annons:
beem
8/3/16, 5:03 PM
#1

Har den blommat ?  Blommorna måste i pollineras.


Sorg är kärlek som blivit hemlös

[SuperJulius]
8/3/16, 5:13 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Nej den har inte blommat. Så här ser den ut idag.

beem
8/3/16, 5:15 PM
#3

Ingen blomning = ingen frukt.

Den verkar ha väldigt mycket blad. Kanske för mycket näring så det blir blad på bekostnad av blomning.


Sorg är kärlek som blivit hemlös

[SuperJulius]
8/3/16, 5:24 PM
#4

Har inte gett den någon näring alls. Bara vanlig planteringsjord. Första gånger jag planterar physalis så satte bara några frön i tre små krukor som jag sen planterade om i större krukor. Stått i växthuset hela tiden och endast fått vatten.

Inkanyezi
8/3/16, 5:27 PM
#5

Du skriver att de inte har pollinerats, och då är det klart att det inte blir några frukter, men har de blommat ännu? Min syster hade sina på friland, och de gav frukt när bina hade varit där.

[SuperJulius]
8/3/16, 5:39 PM
#6

Nej dom har inte blommat

Annons:
Bjornen
8/4/16, 8:08 AM
#7

Physalis tar lång tid från frö till blomma och därefter frukt såsmåningom. Den är ju perenn och ta in dem på hösten före frost så bör det utvecklas frukter inomhus. Sättes ut igen nästa juni. Om plantorna blir onödigt stora kan de toppas och förökas med sticklingar. När fröna är tagit från frukter är det möjligen senare sorter som normalt ger högre avkastning än tidiga sorter. Därför kan det ta något längre tid innan de blommar.

Emo
8/4/16, 5:23 PM
#8

Smart att ta frön från goda (välsmakande) frukter. Man kan få vackra physalis med massor av bär, men inte välsmakande bär. 😕Det har hänt mig.

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

Åsa S
8/4/16, 8:50 PM
#9

2mån är mycket kort tid för physalis av den sorten som finns i matbutiken ,vill man ha frukt i aug-sept måste man så runt jan-feb.

NatasjaHemby
8/6/16, 11:20 AM
#10

Mina physalis har inte blommat än och de är sådda i mars eller april. Förvisso utplanterade väldigt sent p.g.a. virrig trädgårdsmästare 😃 Förra året satte jag också ut plantorna ganska sent och då fick jag en massa frukt i oktober.

SE*Simbelmynes

Bjornen
8/7/16, 10:03 AM
#11

Planteras i krukor så de kan tas in på hösten och ger skörd även under vintern.

Upp till toppen
Annons: