Annons:
Etikettervilda-växterogräs
Läst 4491 ggr
grreta
2016-07-30 11:36

Kan man leva med snårvinda?

Snårvinda både utanför och inne i trädgården - finns det något att göra eller ska man bara ge upp och försöka njuta av dess vackra blommor - och vad händer då??

Rötterna går ju 2 m ner i marken så man kan knappast gräva bort den. Sprider sig gör den med blixtens fart under jord och med frön över stora områden så gift känns inte aktuellt. Helt klart är att försöka bli av med den är en kamp som inte kan vinnas. Där kommer snårvindan att segra.

Efter att ha insett detta undrar jag är det någon som har erfarenhet vad som händer med en trädgård efter att där funnits snårvinda ett antal år - blir allt förstört eller klarar sig trädgårdsväxterna trots allt om man bara tar det med ro och exvis klipper bort de allra tjockaste snårvindehärvorna??

Annons:
Starfall
2016-07-30 11:46
#1

Är snårvinda samma sak som åkervinda? Jag har erfarenhet av åkervinda, och ja. Det är en kamp omöjlig att vinna. Som det känns iallafall.. Problemet är ju att dom slingrar sig runt alla andra växter och liksom kväver dom. Därför får man vara noga med att klippa bort dom innan dom slingrar sig fast i andra växter.

grreta
2016-07-30 16:32
#2

Min har stora vita fantastiskt vackra blommor. Jag tror att åkervindans blommor är mer rosa (?) men de är nog lika besvärliga i växtsättet med sitt slingrande. Hur snabbt blir andra växter kvävda och dör de rentav om man missar att klippa innan de är omslingrade?

[Rhonda]
2016-07-31 08:37
#3

Åkervindan blir inte så lång som snårvindan o blommorna är mindre till storlek o det blir inte så många som på snårvindan. 

http://linnaeus.nrm.se/flora/di/convolvula/calys/calysep.html

Upp till toppen
Annons: