Annons:
Etiketterfruktträdbärbuskarbärväxter
Läst 4271 ggr
kattöga
7/27/16, 3:21 PM

Vad är dessa för röda bär?

Vad är detta för bär? Dom ser ut att växa i klungor om tre ibland? Har sett bilder på Måbär, vilket jag trodde dom var, men ingen bild där dom växer tilsammans i klunga på detta sätt. Dom växer i skuggigt område, nära diken. "Buskarna"/Plantorna är lika höga som lingonris ungeför. Nån som vet?

Har jag ställt frågan på fel forum, så ta gärna bort inlägget.

(Å`terkommer med bild snart, mobilen ville inte.)

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

Annons:
kattöga
7/27/16, 4:39 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Här kommer så en bild på bären….

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

kattöga
7/27/16, 5:06 PM
#2

Har googlat och googlat och hittade till slut; Det måste vara stenbär! 🙂

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

Bjornen
7/28/16, 9:50 AM
#3

Ett vanlig bär i skogsmark som är stenbär. Goda bär men med ett stort frö.

Vixxen
7/29/16, 1:33 AM
#4

Är de släkt med Åkerbär?

Bjornen
7/29/16, 7:55 AM
#5

Ja de är släkt med åkerbär och korsningen mellan åkerbär och stenbär kallas bäverbär, men är steril. Alla tre finns i min visningsträdgård.

[Rhonda]
7/29/16, 7:55 AM
#6

Båda hör till släktet Rubus (Hallonsläktet) 

Rubus saxatilis - stenbär

Rubus arcticus - åkerbär

Annons:
kattöga
7/29/16, 10:27 AM
#7

Tack för mer info! 

Googlade lite mer när jag hittade att det borde vara stenbär och fann info om släktskapet med Hallon, åkerbären och bäverbären o s v.

Wikipedia såg jag att dom har en en hel drös andra (dialektala)  namn också:
"Det dialektala namnet tågbär (tågebärtagbärtogbär) syftar på växtens långa revor, tågor. Det förekommer främst i BohuslänDalarna  och 
 Norrlandslandskapen.I Uppland återfinns namnen jungfrubär eller Jungfru Mariebär (efter jungfru Maria), samt klasbär (även klaasbär,  klusbär, krasbär,  krassbär). Andra dialektala namn är glasbär och stenhallon."
Kärt barn har många namn! 😉

Bären är goda! Och precis som du skriver, "Bjornen", så är det stora frön i dom små bären.

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

Upp till toppen
Annons: