Annons:
Etiketterköksväxterkryddorläkeörter
Läst 2333 ggr
mariatingsund
2016-07-25 08:21

sockerärter skulle det bli

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 3
Förhandsgranskning av bild 2 av 3
Förhandsgranskning av bild 3 av 3

Jag har fått taggiga ärtor. Nu är jag lite skeptisk om det var någon behandlad frö jag har köpt och om det är det som kan orsaka en taggig yta på ärtorna.  Typ genmanipulerad eller liknande. Impecta fröer grodde högst i 20 procent. Det är dyra frön och man hoppas ju på att de är bra om det står ekologiskt på dem :( Men misstanken finns nu, känns som att jag skördar belgien blue :/

Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo

Annons:
Bjornen
2016-07-25 08:52
#1

Groning av bara 20 % är inte acceptabelt. Nu kan groningen bero på olika omständigheter och vanligt att groning av ärter fungerar dåligt är för kallt i jorden och för tidig sådd, torka under groningen eller fåglar som äter upp ärterna. Duvor och kajor äter gärna ärter.

Taggiga ärtskidor är inte vanligt men kan möjligen vara någon egenskap hos någon sort. Svårt att se hur det verkligen ser ut med bara bild. Kan tänkas någon insekt eller svamp är orsaken ??

mariatingsund
2016-07-25 12:42
#2

nej, tror inte på insekt eller svamp, dessutom har jag sått dem i toarullar i växthuset och när de började växa och var varmt nog, då  planterade jag ut dem utan att röra rötterna, dvs  hela toarullarna. Jag har hållit koll på dem hela tiden. Just idag såg jag de första lössen på bladen, dessutom var någon kålfjärilslarv som krupit i några av bladen, men har aldrig sett  en sån ruggig yta på ärtor innan.

Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo

Upp till toppen
Annons: