Annons:
Etiketterohyraskadedjursjukdomar
Läst 2037 ggr
helisa
2016-07-21 20:13

Ohyra

Är det bara jag som upplever att det är mycket ohyra typ kålflugor i år. Min krasse och lövkojor, vallmo och tobaksblommor är väldigt drabbade. Det är på två ställen som detta sker inte i övriga trädgården där samma sorts blommor växer.

Annons:
Åsa S
2016-07-21 20:55
#1

Med varmt klimat så kommer även mera ohyra, insekter och liknande har ofta temperaturstyrd förökning = är det varmt går det snabbare från ägg till vuxen individ.  Just på kål har det varit väldigt gott om kålmal iår men snart lär kålfjärilslarverna komma har sett rätt många kålfjärilar surra runt kålen.

[Rhonda]
2016-07-22 07:23
#2

Jag bor i lägenhet o jag har aldrig haft så mycket sorgmyggor o bananflugor som iår.

PhatTrance
2016-07-22 09:52
#3

#2 Tycker att vi har rätt få bananflugor i år (Stockholm).  Rötmånaden är på G, så det kanske blir fler snart

Bjornen
2016-07-23 08:55
#4

I år har jordloppor varit extremt besvärliga på kålväxter dit lövkojor hör. De trivs bäst i räs och kålväxter bör inte odlas i närheten av gräs utan på öppna ytor som kan bekämpas med tjärtrasor. Visserligen har det funnits rikliga mängder av kålmal i år, men flertalet av kålväxterna har huvudsakligen angripits av jordloppor. I år har det varit så svåra angrepp att de även angripit andra växter som inte tillhör kålsläktet. Det har ag aldrig upptäckt tidigare. Det finns också andra arter av ordloppor som angriper andra växter. För ett antal år sedan angreps alla mina bredbladiga iris och alla dessa blev helt uppätna av dessa lite större jordloppor. Efter det angreppet försvann ett 30-tal sorter av iris för mig.

Åsa S
2016-07-23 10:30
#5

Vi har knappt haft några jordloppor alls iår men för 2 år sedan var det om svarta moln runt all kål av jordlppor  i några dagar det var inte mycket kvar då, mina åts upp över ett dygn. Men iår har jag haftextremt mycket kålmal och nu ser jag massor av kålfjärilar som fladdrar runt på odlinsfältet så det är bara att fotsätta klämma larver och ta bort ägg.

Bjornen
2016-07-24 09:22
#6

Mina eventuella kålmalar hittar inte något alls att äta eftersom jordlopprna har ätit upp plantor vart efter de lämnat jorden. Helt hopplöst att odla kålväxteri år och har aldrig varit något liknande under mina drygt 55 års odlande. Alla även ogräs av kålsläkten existerar inte i år hos mig.

Annons:
Upp till toppen
Annons: