Annons:
Etiketterohyraskadedjursjukdomar
Läst 11770 ggr
PhatTrance
2016-07-20 18:01

Skadedjur? Vad är detta för djur på mina blommor?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 3
Förhandsgranskning av bild 2 av 3
Förhandsgranskning av bild 3 av 3

När jag skulle vattna min bägarmossa idag så såg jag något krypa på bladet. Är detta skadadjur / ohyra?  Någon som vet vad detta är för något?  Lite svårt att få en bra macrobild pga storleken på krypet (ca 2-3mm).

Sedan så upptäckte jag även att det ligger en massa vita prickar på bladet, dock så verkar det inte vara levande, kan det vara ägg?

Första och andra bilden = krypet

Tredje bilden = vita prickarna på bladet

Bifogar med tre bilder!

Annons:
[Tibonnanj]
2016-07-20 18:11
#1

Om du tar en av de vita prickarna och mosar mellan fingrarna, blir det ljusbrun gegga då? i så fall är det ulllöss och det är jättesvårt att få bort. De bildar också en vitaktig hinna på bladen, påminner lite om slemmspåret en snigel lämnar efter sig.

PhatTrance
2016-07-20 18:17
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Tack för ett snabbt svar. Bifogar en bild på hur det ser ut efter att jag mosat krypet

PhatTrance
2016-07-20 18:18
#4

Kommer dessa att hålla sig till en växt eller kommer dom att sprida sig? Än så länge så har jag endast sett dem på en av mina växter, kanske borde slänga den innan dom sprider sig?

[Tibonnanj]
2016-07-20 18:25
#5

Jag fick med ullöss på ny orkidé, trodde att det va damm i bladvecken först.  Det spred sig jättefort till alla andra växter, speciellt de med tjockare blad. Jag försökte få död på djuren med såpa vatten och vatten med diskmedel men de hände inget så det slutade med att jag fick slänga växter för flera 100kr.

Du kan ev isolera den och testa olika medel som dödar ohyra men annars är det bättre att slänga den. Det kan va sköldlöss också men det är nästan samma sak. Kolla i vecken på grenar och blad och undersidan av blad på dina andra växter, så det inte spridit säg.

[Tibonnanj]
2016-07-20 18:32
#6

Vill inte vara petig men det du har är väl en bägarranka, inte bägarmossa? :)

Hoppas dina andra växter mår bra.

Annons:
Linnea
2016-07-20 18:35
#7

Ser ut som bladlöss. Stark sårläkning funkar. Låt verka en halvtimme eller så och skölj sen av med vatten. Annars bränns bladen.

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

PhatTrance
2016-07-20 18:42
#8

Självklart är det en bägarranka :)

Nu har jag slängt växten, hoppas bara att det inte spridit sig till dom andra växterna som jag köpte igår (som tack var från en annan butik). 

Borde jag kanske gå och köpa medel för detta och spruta på mina andra växter för att vara på säkra sidan?

[Tibonnanj]
2016-07-20 19:06
#9

#7 Bladlöss är väl gröna eller svarta, inte vita. Det ser mer ut som döda bladlöss i så fall men Ts skrev att de kröp omkring. Men är det bladlöss så fungerar det bra med såpavatten och spraya några ggr om dagen i några dagar, ingen risk att det skadar växten om växten inte har håriga eller ludna blad.

#8 Jag har inte testet kemiska/köpta bekämpningsmedel men det kan va en bra ide i förebyggande syfte. Det enda jag vet om ullöss och sköldlöss är att de är riktigt svåra att bli av med.

Hehe liten historia. Jag va semestervikarie som ansvarig för blomsteravdelningen i en stor hem/hobby och fix-butik en sommar. De hade ohyra på alla deras bägarrankor och ett helt bord med orkidéer som hade ullöss. De ville inte slösa på bekämpningsmedel mera, eftersom jag hade fått dom att spruta på alla trädgårdsrosor som va fulla med bladlöss ( bladlössen försvann inte heller för den delen, men jag försökte så gott jag kunde att klippa bort angripna grenar och knoppar). Jag ville inte sälja blommor med ohyra och alla kunniga kunder kunde se att växterna va angripna, vilket gav en riktigt dålig bild av butiken. Jag slängde ALLT och sen va jag inte så populär och de har inte velat ha mig tillbaka trotts att alla friska blommor va mycket finare när jag tog hand om dom än den ordinarie.

PhatTrance
2016-07-20 20:45
#10

Nu har jag fått totalt nojja och gått igenom alla mina värdefulla växter. Köpte nämligen 6st bägarrankor från Hornbach i Fittja (Stockholm) och i stort sett alla dessa hade mer eller mindre vita kryp på bladen (även under). Tog och slängde allihoppa i hopp på att dom inte sprider sig till mina Porslinblommor som jag är väldigt rädd om. Har även tagit och dammsugit hela lägenheten noggrant och skurat golvet, men det räcker ju med att en jävel klarat sig för att det ska börja om igen :(

 Kan det vara så att dom håller sig endast till bägarrankorna? Eller kan det ha hänt att dom redan spridit sig runt i lägenheten. Köpte dem för 4 dagar sedan och tänkte plantera om dem idag.

Har ni annars tips på bra bekämpningsmedel som jag kan använda mig av?`Har läst att det finns i form av pinnar som man sätter i krukan (jorden) och blomman tar upp giftet och sedan när krypen börjar käka på plantan så dör dom.

*Worst day ever* :)

PhatTrance
2016-07-20 20:47
#11

Tibonnanj --> Verkar vara helt sjukt ställe du jobbade på ju!

Åsa S
2016-07-20 21:09
#12

Det ÄR vanliga bladlöss på bilden, det vita är hudömsningar. Inte svåra att bekämpa, enklast denna årstid är att bara ställa ut dem i skuggigt läge, nyckelpigor och liknande lär hitta godbitarna och kalasa på dem

PhatTrance
2016-07-21 08:16
#13

Tips på bra bekämpningsmedel mot dessa? Gärna i form av pennor som man kör in i jorden

Annons:
Åsa S
2016-07-21 08:44
#14

Alla bekämpningsmedel i tablettform som man sticker ner i jorden  funkar mot vanliga bladlöss de lägger ju inga ägg eller har puppstadier så de är rätt mottagliga mot gift. Måna av de där pinnarna/tabletterna hr ju förbjudit men finns provado kar så funkar ju de.

Bjornen
2016-07-21 09:20
#15

Ett effektivt medel mot alla typer av löss, både bladlöss, ullöss, sköldlöss är rent vatten. Vänd växten upp och ner i en hink med rent vatten och låt stå ett dygn. Alla löss dör och nästan alla ägg. Bör dock upprepas efter 2 veckor eftersom det kan vara enstakaöverlevande ägg. Fungerar inte på växter med mjukare blad eftersom det är risk att växten även dör.

[Tibonnanj]
2016-07-21 09:33
#16

Jag tyckte att det såg ut som skal/ döda bladlöss men eftersom ts skrev att de kröp eller rörde på sig så tänkte jag att det är ohyra som ser ut så även när den lever.

TS, ber om ursäkt om jag fått dig att slänga alla växter. Är det bladlöss så är de inte svåra att bli av med.

PhatTrance
2016-07-21 09:47
#17

#16  inge fara, vill hellre vara på säkra sidan än att få mina favoritväxter med en massa ohyra. Bägarrankorna är ändå rätt billiga att skaffa. 

Jag tänkte köra "all in" och skaffa både  Calypso och Provadpo (pinnar) till alla mina porslinblommor, Narrfikusar och Fredskallor för att vara på säkra sidan att inga av bladlössen har spridit sig till dessa växter.  Hur är det med dessa bekämpningsmedel? Kan jag räkna med att blommorna kommer att må lite dåligt av dessa? Eller kommer växterna inte drabbas av giftet alls?

PhatTrance
2016-07-21 09:48
#18

#15 har dessvärre väldigt stora växter, så det är hopplöst att försöka dränka ohyran!

Linnea
2016-07-21 10:05
#19

#9 Hur bra växterna tål såplösningen beror till stor det hur stark den är. Jag blandade en rejält stark sist för jag den svagare jag använde innan funkade inte. Då måste man spola efteråt.

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

PhatTrance
2016-07-21 10:59
#20

Är det någon som vet hur långt tid det tar innan Provadao Care pinnarna börjar verka och tas upp av växten?

Annons:
Bjornen
2016-07-21 14:16
#21

Såpan skadar inte växterna, men väl vattnet på blad med mju

kare blad. Ska inte användas i soligt väder och mycket rikligt. Alla löss måste vara helt täckta av såplösningen.

PhatTrance
2016-07-21 17:51
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#22

Hej igen,

Håller på och går igenom min stora Hoya och såg något som ev kan vara ohyra. Ser ut som bommul, men kan vara spindelnät också. Diametern är ca 0.5cm och hittade två liknande "tussar" på en 2m Hoya.  Kan också vara något annat, men provar o kolla med er först :)

Bifogar bild på vita bomullet

Bjornen
2016-07-21 18:12
#23

Typiskt utseende på bomullslöss/ullöss, som omges av bomull/ull.

.

PhatTrance
2016-07-21 18:26
#24

#23   Typiskt min tur då :)

Däremot så lyckas jag inte hitta några kryp på min Hoya. Kan det vara så att det är något annat? Typ nån larv / spindel eller liknande som legat där

  Ska strax dra iväg och köpa Provado Care pinnar och sätta in dessa i alla mina plantor!  Tänkte även ta en pinne och slänga in den i kannan och låta den lösas upp och sedan vattna blommorna, för att få ut giftet så fort som möjligt till plantan. Är det en bra ide tycker ni?

Upp till toppen
Annons: