Annons:
Etikettkrukväxter-utomhus-krukväxter-inomhus
Läst 6117 ggr
PhatTrance
7/20/16, 8:56 AM

Behöver man använda Lecakulor?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Har varit och köpt en massa Bägarrankor, Porslinblommor och Narrfikusar (Clusia) som jag tänkte plantera om och undrar om det är bra att använda sig av lecakulor på botten av krukan nu när jag ändå planterar om? Vilka för och nackdelar finns det med att använda lecakulor och finns det olika varianter av dessa?

Annons:
Uppkatten
7/20/16, 9:09 AM
#1

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Åsa S
7/20/16, 9:53 AM
#2

Nej man måste inte ha lecakulor själv köper jag bra krukväxtjord med lecakulor i. Vet man med sig att man lätt övervattnar växterna och behöver extra bra dränering kan man lägga lecakulor eller krukskärvor i botten

PhatTrance
7/20/16, 10:13 AM
#3

Ah ok, antar väl att jag kan skippa lecakulor då mina krukor i plast har hål, så vattnet kommer ju ändå att rinna ut

Bjornen
7/21/16, 9:13 AM
#4

Man kan använda vilket dränerande material som helst. Kottar småkvistar, bark, lavar eller annat som inte lägger sig tätt ihop fungerar lika bra. Om man vill blanda i jorden kan t.ex. täckbark eller barkmull användas. Material med lågt pH-värde kan behöva kompenseras med kalk för väter som vill ha högre pH värde.

Upp till toppen
Annons: