Annons:
Etikettannat-som-lever
Läst 1302 ggr
Guldpaddan
7/12/16, 11:39 PM

Få rådjuren att välja en annan sida av trädgården.

Hej, vi har ett sommarhus på Värmdö utanför Stockholm. Där kryllar det av rådjur, de är ganska orädda och travet runt nära huset och knaprar i sig allt. I dag var jag på Ullriksdals plantskola och försökte köpa något som de inte gillar. Då, i förbifarten, när jag pratade med en personal där så sa hon något om att så på ett ställe på tomten där rådjuren kunde få äta utan att de stör. Det hällregnade och de höll på att stänga, så jag reflekterade inte över de hon sa just då. Men nu, när jag kommit hem så har jag funderat på vad hon egentligen menade. Vi har en stor tomt, så jag kan ha en liten äng eller liknande, med betoning på liten. Någon som provat det här? Vad ska man så isf? Jag gillar egentligen tanken att låte rådjuren få äta hos oss, tycker det är kul att de är så orädda och blir glad när jag ser dem. Jag gillar också att anpassa mig till allt annat som lever och vill gärna inte föra en kamp mot djur. Det är en så trist kamp som bara har förlorare.

Annons:
tlover
7/12/16, 11:47 PM
#1

Vi kör lite med den principen och STUN (shere toal utter neglekt. Eventuellt stavar jag uselt) för att få en trädgård som funkar

Har du möjlighet så skulle en liten äng som du slår och hässjar vara perfekt 🙂 då kan dom äta höet på vintern (min mormor och morfar gör så tex). Sen så kan du plantera sånt som dom älskar tex, älskar dom dina äppelträd så kan du köpa grundstammar för 15:- / styck el vad det nu är, det blir antagligen inga goda äpplen enligt människor men då blir det ju mer för rådjuren. visst skydd kan behövas däremot om inte du vill plantera nya varje år (tex att du stängslat in dom så att dom når topparna på grenarna men inte mer).

Sen så kanske ett buskage el ett/flera träd i närheten skulle vara nått, med tanke på hur skygga dom är. Men jag tror inte det ska vara för nära heller.

l'm back

Bjornen
7/15/16, 8:06 AM
#2

Om man lockar rådjuren till sin tomt så är det lätt att gå vidare och äta andra växter. Bättre att ordna matningsplats så långt från trädgården som möjligt. På platser där det inte åker för mycket bilar eller lockar rådjuren att korsa vägar i onödan.

Upp till toppen
Annons: