Annons:
Etikettervilda-växterogräs
Läst 1724 ggr
Kvadding
2016-06-28 23:07

Hjälpa en "vildäng" på traven?

Har precis köpt en gård med 1,5hektar tomt, på en del av den finns en liten vildäng, hur ska jag göra för att hjälpa den? Där har börjat växta massa småbjörkar, ska jag slita upp dessa? 

Kan man köpa vildblomsfröer som passar in på en äng? Ska man bara slänga ut dom bland de andra blommorna på ängen? hur vet jag vilka som "passar" där? eller märker jag det genom att bara de som passar in där börjar gro?

Tack på förhand!

Annons:
tlover
2016-06-28 23:17
#1

Bäst är att slå istället för att slita upp slyet men slita går ju. Dessutom så mår marken bäst av att tex få bort tuvor, få bort gräslagret osv också. Fast det beror ju såklart på vilken slags äng det är och vad du menar med vildäng och har för mål med det hela.

Det finns fröblandningar att köpa men det är riktigt dyrt, men du kan ju köpa för några kvm och sen låta det sprida sig själv. Det går ju att bara slänga ut men det är inte alls säkert att det gror. Jag skulle bereda en kvm här, en kvm där på ängen och så där.

l'm back

Bjornen
2016-06-29 06:17
#2

En ängsmark är viktig att slå varje år och bortföra höet. De första 10-20 åren kan det vara en fördel att slå tidigt om det är mycket kväveälskande växter, så att marken magras ut och de inte går i frö. Tuvtåtel, hundäxing, hundkäx, midsommarblomster osv. kan tas bort med rötterna så ängskaraktären återkommer fortare. Därefter är nog senare slåtter lämpligare under kommande århundraden. Där det finns mera lågväxande ängsväxter bör slåtter ske 15/7 -15/8, beroende på deras utveckling. De fröer som kallas ängsväxter är oftast inte några ängsväxter alls. Stor skillnad beroende på jordmån och fuktighet och olika ängsväxter trivs på olika jordar. Insådd av ängsväxter bör göras i form av ökar där jorden öppnas. Ängsmark gödslas inte och återfår sin ängskaraktär snabbare om löv och ris tas bort på våren.

Upp till toppen
Annons: