Annons:
Etiketterprydnadsträdbuskarklätterväxter
Läst 6156 ggr
Bjornen
2016-06-25 09:34

Gullregn

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Gullregn (Laburnum) finns i två arter alpgullren och sydgullregn samt korsningen mellan dem hybridgullregn och vanligast sorten Vossii som är steril eller åtminstone nästan steril Alpgullregnet är härdigast och klarar zon 6 om den står någorlunda dränerat. De andra är något känsligare och bör inte odlas annat än i zon 4 eller möjligen zon 5. Hela växten är giftig och det tillhör de allra giftigaste växterna i vårt land. Särskilt giftig är fröna i ärtskidorna. Sorten Vossii har odlats för att den är nästan steril och ger därför sällan ärtskidor med mycket giftiga frön. Giftig endast om man äter av växten. Alla tre bildar stora buskar eller mindre träd på upp till 8 meters höjd. Viktigt att man inte använder veden till något snickeri som kan komma i kontakt med mat. 

Den har väl nu blommat över på de flesta ställen. Hos mig just nu i full blom. En buske som har haft en tragisk barndom. Rå¨djuren förstod att den var giftig så de använde klövarna att sabotera busken istället. Har blommat nu några år

Annons:
mariatingsund
2016-06-27 22:33
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Är blåregn och gullregn släkt med varandra? Blåregn är ju klätterväxt men samma typ av blomma om än inte samma färg. Jag hade hemsk gärna fått och planterat en vitblommande akacia, den är väl också släkt på något sätt har jag för mig eller också är jag uppe i det blå.

Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo

Bjornen
2016-06-28 06:53
#2

Alla tillhör de ärtväxterna och har kvävefixerande bakterier på rötterna.

mariatingsund
2016-06-29 11:50
#3

Varför kan man inte få tag på akacia här i Sverige? Bina älskar det och honungen gjorda på akaciablommor är godast.

Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo

Bjornen
2016-06-29 13:01
#4

Acacia är inte härdig i Sverige. Ny får räkna med att gå till västra Frankrike och England om den ska överleva vintern.

mariatingsund
2016-06-29 16:56
#5

Blåregn har inte heller varit härdig tidigare har jag för mig, men sen har någon börjat experimentera. ;)

Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo

Bjornen
2016-06-30 07:15
#6

Acacior består av omkring 1200 arter som växer huvudsakligen i tropiskt klimat och de flesta tål inte det minsta frost. Några arter tål enstaka minusgrader under vintern.

Wisteria, blåregn består av 10 arter som växer i områden med vinter och är frosttåliga. Sedan länge odlas arter/sorter åtminstone för växtzon 3. Största problemet har varit att de oftast ympats och därigenom dålig härdighet. Nya sorter har framtagits i Kanada och det finns numera sorter som åtminstone klarar zon 4. Kan nog utvecklas ytterligare och finns odlade exemplar i zon 5-6.

Annons:
mariatingsund
2016-06-30 11:28
#7

en sorts akacia växer i Ungern, ungefär samma väderlek som i Skåne-Småland, där växer dem som ogräs, överallt, så dessa borde man kunna importera hit tycker jag. För honungens och bins skull (och min skull ? 😃)

Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo

Bjornen
2016-07-01 07:52
#8

Jag tvivlar på att det finns Acacia allmänt i Ungern.  På Krim som jag känner väl till är, har jag inte sett  Acacia växande och inte ens i Nikita botaniska trägård som oftast inte har nattfrost ens. I vinter har dock bananerna frusit ner. Däremot växer förstås Robinia ganska vanligt och den kallas ibland falsk acacia. Vanligast är nog Robinia pseundoacacia och bör åtminstone kunna odlas i svensk växtzon 3 och odlas en del även i Sverige. Jag har inte provat att odla den i växtzon 6, men skulle tro jag skulle kunna klara den åtminstone med lite särskilda åtgärder. Acacia är i de flesta fall arter för tropiskt klimat och flertalet växer i Australien och tropiska Afrika. Robinia hör hemma i USA.

mariatingsund
2016-07-01 14:17
#9

Där (i Ungern kallas det för akacia i alla fall, men jag hittade en länk som skriver att det är egentligen Robinia. 

Fehér akácfa

fehér akác (Robinia pseudoacacia) a Robinia nemzetségbe tartozik, melynek mintegy tíz faja és számos hibridje van. Ez a fa az Egyesült Államok dél-keleti részén őshonos. Gyorsan növekedő, terebélyes fa, megnőhet 25 méter magasra, és a törzse elérheti akár az 1 méter átmérőt is. Van néhány idős példány, mely 50 méter magas, és a törzsének átmérője 1,5 méter. A fa sok ággal rendelkezik, sötét és barázdált kérget fejleszt ki, ahogy megöregszik. A levelek teljes hossza mintegy 25 centiméter. Minden levél rendelkezik 9-19 levelecskével, amelyek nagyjából ovális alakúak.

Fehér-akácfa-akác

Az egyik jellegzetessége ennek a fának a rövid, szúrós tüske, amely a levelek alsó részén található. Ez a fa fehér virágokat hoz, amelyek erősen illatosak, és lelógó fürtökben helyezkednek el. A virágai ehetők. A hüvelyes gyümölcse magvakat tartalmaz. Bár árnyéka miatt vagy díszítés céljából ültetik, nagyon megbecsült keménysége és tartóssága miatt. A világ egyes részein méz miatt is ültetik. Eltekintve a virágoktól, a fa összes többi része mérgező, de az is köztudott, hogy főzés által eltűnnek a mérgező anyagok.

Översättning kommer snart, nu fick jag besök

Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo

kattöga
2016-07-01 15:24
#10

Vi har gullregn här hemma och den sprider på sig bra, nya små träd poppar upp lite här och där. Jag tycker dom är jättevackra.

Plötsligt har även två "Fuskakacior" (Robinia) dykt upp hemma på tomten (skogs- och bergstomt), för 3-4 år sen. Från ingenstans. Jag antar att dom kommit med fåglar eller nåt. Jag har bott här i 25 år och nån "Fuskakacia" har vi inte sett till tidigare.

Det första trädet är nu ca 3 meter högt. Blommorna doftar ljuvligt, som den finaste parfym! Jag måste leta rätt på hur man kan hantera dom för att de ska växa sej fina.

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

Upp till toppen
Annons: