Annons:
Etiketterohyraskadedjursjukdomar
Läst 9389 ggr
[thildaaaa]
2016-06-21 19:38

Flugor på tomatplantor

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2

Hej! Jag har två tomatplantor i krukor i trädgården och jag upptäckte idag en massa flugor och ägg på dem… Flugorna sitter stilla på stjälkarna och är lätta att bara klämma ihjäl… Vad kan jag göra? Behöver jag göra nått? Jag försökte ta bild på dem men de va svårt… Dessutom så har en massa blommor fallit av?! Vad beror de på?

Annons:
Bill&Bull
2016-06-21 19:42
#1

Spraya såpvatten på

||My Love For Animals Is Immortal||

Sabinan
2016-06-21 21:27
#2

Jag tycker det ser ut som bladlöss men det är svårt att se på bilden. Såpvatten fungerar utmärkt till både små flugor och bladlöss.
Jag har för mig att tomater kan tappa blommorna om de står för varmt.

Sajtvärd för Balkongodling & Akvarell
"Big Journeys Begin With Small Steps"

[thildaaaa]
2016-06-21 22:13
#3

Ahh okej tack!! Ska prova såpvatten… Men hur mycket såpa? Vanlig grön såpa? Åå googla nu och ja de kan va för varmt… Ska se om ja hittar något svalare ställe, men de är ju jättesvårt, för varmt eller för kallt….

Bjornen
2016-06-22 09:28
#4

Tomater angrips lätt av vita flygare (vitaktiga flugor) men brukar försvinna utomhus. Andra flugor gör knappast någon skada. Såpvatten fungerar inte på flugor om du inte stoppar var och en i såpvattnet. Avfallande blommor kan bero på dålig pollinering eller värme. Du har väl inte tomaterna i svarta krukor och då blir det mycket varmt och sugrötterna bränns sönder. Klä dem med vitt papper eller skugga krukorna.

[thildaaaa]
2016-06-22 11:02
#5

När jag läste på om tomater så stod de att de skulle stå väldigt varmt och helst i svarta krukor så att de blev varmt… Suck får flytta in dem i skuggan!

Bjornen
2016-06-23 08:28
#6

Plantan vill stå varmt och soligt men inte rötterna. I svart kruka kan det bli 70 grader varmt och rötterna bränns sönder vid drygt 40 grader.

Annons:
Upp till toppen
Annons: