Annons:
Etiketterfruktträdbärbuskarbärväxter
Läst 1331 ggr
mariatingsund
6/18/16, 8:52 AM

förnya vinbär

Jo jag undrar vad händer om jag flyttar gamla och tråkiga vinbärsbuskar och gräver ner dem under marken så mycket så halva grenarna hamnar under marken.  Växer det rötter på grenarna då också, så att jag får nya plantor? Eller måste man göra på det gamla sättet att vika ner en gren i jorden? Om man tänker efter, tycker jag att det borde bli både snyggare under rotningen men även få starkare nya buskar på det sättet? Jag kan ha helt fel, har någon provat?

Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo

Annons:
mariatingsund
6/20/16, 12:08 PM
#1

är det ingen som kan ge tips?

Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo

Bjornen
6/20/16, 4:23 PM
#2

Visst kan man flytta vinbär och dela plantorna. Man bör dock ta bort dåliga delar och inte sätta dem för djupt. Bör göras på hösten-senhösten, när de har fällt bladen.

mariatingsund
6/20/16, 9:38 PM
#3

Om man inte ska sätta dem för djupt, då faller ju min teori om att rota nya grenar genom att gräva ner hela plantan :/  Eller?

Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo

Bjornen
6/21/16, 6:22 AM
#4

Gamla buskar behöver rensas och dött och dåliga delar tas bort. Kan vara bra att göra vart 50:de år så blir de friskare. Genom delning får du ju flera buskar, men vill du ha flera du ju också göra avläggare.

mariatingsund
6/22/16, 9:28 AM
#5

Tack! Jag rensar dem hela tiden men det blir väldigt spinkiga grenar, ingen tät buske, trots gödsling och vattning.  Jag överväger att köpa nya i någon  handelsträdgård i stället. För det tar ju tid innan en rotad gren blir en stor tät buske :/

Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo

Bjornen
6/22/16, 9:32 AM
#6

Är det vilda vinbär ? De brukar inte bli så stora och fina buskar. Sandjord är inte lyckat för odling av vinbär. Skaffa lerjord.

Annons:
mariatingsund
6/27/16, 10:19 PM
#7

Vi bor på en grusås tyvärr, därav att hur mycket jord vi än lägger ovanpå, försvinner den så småningom mellan stenarna, likaså näring och vattning.  Det är engelska vinbär, köpta. Jag tänkte att man kanske borde använda markduk som håller jorden på plats åtminstone några år om jag köper nya buskar. Jag skulle vilja ha minst 6 vinbärsbuskar, 2 champagne (som jag hörde något nytt och gott), 2 röda och 2 svarta, så det kan bli ett jätteföretag att ordna med duk och gräva ner så djupt i just grusås.   Jag är rädd att det blir ännu mer osäkert med lerjord långsiktigt, men du kanske ser det som ett bättre alternativ?

Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo

Bjornen
6/28/16, 6:44 AM
#8

Förr var det vanligt att man körde på lera innan man planterade bärbuskar och fruktträd om man bodde på grusåsar. Leran lades på omkring ½-1 meters djup. Då var man inte rädd för att arbeta och gjorde allt för hand. Man kan också lägga ut plast plant och använd mycket torv och helst inte plantjord. Plasten får inte bli så att det blir vattensamlingar. På sandjord bör man använda bara stallgödsel från klövdjur som har mera långsiktig näring.

mariatingsund
6/29/16, 11:58 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#9

vi har precis fyllt på med blandjord,  så det blir nog inte "lerinpackning". Jag kanske kan  ha svart markduk  i större grop under buskarna när vi planterar dem (cirka lika stor grop  som buskarna brukar bli som fullväxta?)

Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo

Upp till toppen
Annons: