Annons:
Etikettvad-är-det
Läst 2190 ggr
NatasjaHemby
2016-06-11 12:12

Identifiera buske.

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vi har en liten buske i trädgården som jag behöver hjälp med att identifiera. Den har antagligen stått där länge, så jag tror inte den blir mycket större än vad den är på bilden här. Blommar några veckor i juni, förvisso precis överblommad nu men det har varit extremt varmt för årstiden och allt är tidigare än vad det brukar i år. Doftar inget.

SE*Simbelmynes

Annons:
NatasjaHemby
2016-06-11 12:12
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Bild på blommor och blad.

SE*Simbelmynes

Bjornen
2016-06-11 12:17
#2

En Deutzia och kanske Deutzia scabra.

Tjeja
2016-06-11 12:18
#3

Det är ju en sorts jasminbuske tycker jag det ser ut som. Doftar den något som de flesta jasminer gör?

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Åsa S
2016-06-11 14:39
#4

Japp helt klart Deutzia

#3 Det finns bara 1st jasmin som är härdig i sverige zon 1 och den har gula blommor. Du kanske blandar samman med schersmin deras blommor är vita men har inte riktigt samma form som blommorna på bilden

NatasjaHemby
2016-06-11 15:47
#5

Deutzia känns korrekt, kanske Deutzia crenata?

SE*Simbelmynes

Tjeja
2016-06-11 16:48
#6

Jaha visste inte att det var ifrån  i zon 1. 

Hur som haver. Det finns fler än 1 sorts jasmin i af.

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Annons:
Halvdansken
2016-06-11 19:07
#7

#6. Som är härdig i Sverige?

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Tjeja
2016-06-11 19:16
#8

Härdig vet jag inte vad det innenär egentligen. Men bara på min gård där jag bor har vi 3 olika sorters jasmin växer och de är vita men något bredare eller rundare kronblad än dina bilder ser ut att ha.

De doftar olika mycket och blommorna och blad varierar lite i utseenden mellan de olika buskarna.

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Åsa S
2016-06-11 19:57
#9

#8 Det är extremt många i sverige som kallar Schersmin (Philadelphus) för Jasmin, Den enda äkta Jasmin (Jasminum) vi kan odla i sverige (enbart i zon 1)  är gul och blommar på vårvintern

Dina buskar är med 100% säkerhet schersmin

Härdig = överlever svensk vinter utomhus

Bjornen
2016-06-11 20:50
#10

Jasmin (Jasminum) består av omkring 200 arter och nästan alla tål inte frost. Kanske 10 tål lite frost och kanske 4 arter kan odlas i skyddade lägen i zon 1. De flesta är doftlösa, men några är väldoftande. Odlas några arter som krukväxter. Det är mer korrekt att kalla schersminer för syrener än jasminer. Schersmin hette när de kom till Europa och Wien under 1500-talet , syren. Jag har sett både syrener och schersminer vildväxande på Krim.

Halvdansken
2016-06-11 21:02
#11

#6. "Jaha visste inte att det var ifrån  i zon 1. "

Zon 1 är den varmaste delen av Sverige.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Tjeja
2016-06-12 02:51
#12

Jag har massor att lära mig om trädgård och trädgårdsodling. Det kan absolut vara så att det jag kallar för jasmin egentligen heter schersmin men blir kallad för jasmin i folkmun. Googlar man jasminbuske får man upp massor med bilder på den sortens växt jag syftar till.

Men i så fall har jag rätt om de buskar jag tänker på och avsåg att syfta till. Det som får mig att tveka dock är att någon påstår de skulle vara någon sorts syren. För där finns inga andra likheter än att de är buskar som i vissa fall är mycket väldoftande tänker jag spontant.  :-)

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Bjornen
2016-06-12 08:09
#13

När schersmin (doftschersmin) kom till Europa på 1500-talet från Turkiet (Osmanska riket) till Wien hette den syren. Syren kommer ungefär samtidigt till Wien och hette då schersmin. Någon gång därefter byter de namn med varandra.

 Eftersom jag har sysslat mycket med trädgårdshistoria kan det bli förvillande för de som inte sysslat med det. Jag har ett manuskript om historiska växter med omkring 300 sidor text som behandlar drygt tusen arter.

Annons:
Upp till toppen
Annons: