Annons:
Etiketterohyraskadedjursjukdomar
Läst 1184 ggr
Lona
6/6/16, 6:59 PM

Hur få bort getingbon?!

Jag har på en dryg vecka petat bort och sprayat TRE getingbon på samma ställe, under en takpanna på huset. De bygger nytt direkt igen - och det på nolltid. Hur förhindrar jag nya bon?!


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Annons:
Bjornen
6/7/16, 7:27 AM
#1

Getingar är nyttodjur genom att de håller undan skadinsekter samt i viss mån pollinatörer. Drottningen bygger upp samhällena på våren. Mycket sällan de bygger bo på exakt samma ställen år efter år.  De bygger inte bon i närheten av varandra utan de kräver ett visst avstånd från varandra. Sannolikt har det funnits gamla bon som är från olika år. Tomma bon används aldrig mera av getingar. Ibland kan de bygga nytt bo på ett gammalt bo och de har använt gamla boet som underlag för nya bygget.

Halvdansken
6/7/16, 7:49 AM
#2

Ring Anticimex eller liknande firma och fråga dem.
Vi har också getingbon vissa år, men den enda gången vi tog bort dem var när de byggt precis vid vårt sovrumsfönster, som alltid står öppet på sommarn. Det var inte så kul.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Lona
6/7/16, 8:18 AM
#3

#1, Det är definitivt nya bon varje gång, jag har petat bort de gamla. De bodde där även förra året men då gav de upp efter ett tag. Absolut att de gör nytta men inte vid min ytterdörr/altan! #2, Anticimex har jag inte ens tänkt på, tack!


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Upp till toppen
Annons: