Annons:
Etiketterohyraskadedjursjukdomar
Läst 3810 ggr
minimina99
5/30/16, 6:56 PM

Hjälp! Något äter mina rädisor!

Det är någor som äter på mina rädisor skulle tro att de är en larv? (eller någon annan insekt) Skulle gallra mina rädisor och inser att de är alldeles fulla med hål i och när jag delad en på hälften var de fullt med gångar. Någon som vet vad de är och hur jag blir av med de? Vill helst inte använda mig av bekämpningsmedel för att gynna ekosystemet :)

Annons:
Bjornen
5/31/16, 7:26 PM
#1

Alla kålväxter (som rädisa är) drabbas lätt av jordloppor och angreppen blir värre i närheten av gräs. Gå med en trasa indränkt i tjära så fastnar de på trasan.

Kålflugor borde kunna angripa även rädisor och deras larver äter i rötterna. Kålrötter brukar drabbas av dem ibland och särskilt på hösten. Rädisor är en kort kultur och borde inte angripas i någon större omfattning. Möjligen kan varma dagar växlande med kyligare väder stimulera deras utveckling.

minimina99
6/2/16, 7:54 PM
#2

Tack så jätte mycket. Men ja föstår inte riktigt vart jag ska ha tjäran ska jag bara lägga trasan med tjära i närheten av rädisorna? 😃

minimina99
6/2/16, 7:55 PM
#3

hehe har precis börjat med att intressera mig för trädgård och har ett väldigt litet land så ja är väldigt grön på detta ämnet 🙂

Bjornen
6/3/16, 5:53 AM
#4

Tjärtrasan ska hållas strax ovan plantorna och jordloppor hoppar upp i tjäran och fastnar. Användes mycket förr när det inte fanns kemikalier. Jag har också använt mig av det för att klara unga rovplantor och kålrotsplantor. Brukade odla ett antal hundra sträckmeter.

minimina99
6/3/16, 9:41 PM
#5

tusen tack 🙂

Upp till toppen
Annons: