Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (3) Senaste inläggen

Aktiviteter och evenemang Annat som lever Byta-sälja-köpa - plantor och annat Fruktträd, bärbuskar och bärväxter Fröer och frösådder Gräsmattor, grovplanering och gödsling. Krukväxter orkidéer Krukväxter, utomhus och inomhus Pelargoner och speciella krukväxter Kulturväxternas historia Köksväxter, kryddor och läkeörter Lökar och knölväxter Vilda växter och ogräs Ohyra, skadedjur och sjukdomar Parker, plantskolor och evenemang Prydnadsträd, -buskar och klätterväxter Rabatter, perenner och annueller Rosor Sajten Trädgårdens byggprojekt Trädgårdsarbete i största allmänhet Trädgårdsböcker och -kurser Trädgårdsdesign, -trender och -prylar Trädgårdsmaskiner och -redskap Vatten i trädgården och vattenväxter Växthus, uterum och vinterträdgård Vad är det? Övrigt utan anknytning till trädgård
Ohyra, skadedjur och sjukdomar

Skydda jordgubbarna mot fåglar

2016-05-27 00:25 #0 av: Tant Grön

Hittade detta tipset. http://land.se/fixat/lifehack/magiskt-trick-skyddar-jordgubbsplantorna-fran-faglar/

Anmäl
2016-05-27 06:35 #1 av: Bjornen

Jag tror inte det fungerar alls. Fåglar ser skillnad på långt håll liksom jag ser att konstgjorda växter (som jag är allergisk mot)  inte är riktiga växter på långt håll.

Det som avgör om fåglar är besvärlig mot jordgubbar, beror på tillgång till annan föda. Tillgång till maskar och insekter gör de mindre besvärliga mot bären. Under sommaren är intresset för bär inte så stort hos fåglarna. 

Anmäl
2016-05-27 09:29 #2 av: Tant Grön

Vi har kråkor här som ger sig på allt som är runt. Dom nappade till och med av knoppar på en begonia. Första året jag hade smultron, så nappade dom av dom omogna bären. Då lärde dom sig tydligen att dom inte smakade gott, så nu får dom vara ifred i alla fall. Förra året åt dom upp nästan alla mina krusbär fast jag täckt över med nät. Dom kröp under nätet. Tror inte heller att det hjälper med målade jordgubbar, men jag skall prova i alla fall.

Anmäl
2016-05-29 19:05 #3 av: smellcaramell

Jag har mina jordgubbar i en gammal kaninbur, då kommer inga fåglar åt dem 😉

Anmäl
2016-05-29 23:36 #4 av: Tant Grön

#3 Men vad smart. Glad

Anmäl
2016-05-31 04:33 #5 av: Emo

Jag har satt lågt nät (0,5 m) runt mina jordgubbsland. Nätet har jag fäst i marken med blompinnar av plast. De sticker upp en dm över nätet och där är det lätt att hänga fågelnätet. När man ska plocka bären lyfter man av nätet på en sida. Detta är enda sättet jag har funnit fungera här. Jag har satt upp 2 10-meters fågelnät och ett 5-meters. Hoppas jag får god skörd.

Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel  och Psykologi
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

Anmäl
2016-06-01 09:00 #6 av: Maleficum

Jag har mitt jordgubbsland mellan min altan och grannen som har en hund som gillar att springa ut och skälla på allt som rör sig. Verkar hålla fåglar borta för har aldrig haft problem med dem. Mitt största problem är att jag aldrig är hemma när mina gubbar blir mogna så är bara andra som får njuta av dem.

Hemsida
Deviantart, foton, teckningar och målningar
Instagram

Anmäl
2016-06-05 23:09 #7 av: [Otippbar]

Fungerar inte vanliga fågelskrämmor tänker jag? Eller en skrämma som liknar någon rovfågel? Eller att lägga ut gunmiormar? Högtalare med varningsläten ifrån rovfågel, kan det fungera?
Jag är lite rädd att fåglar ska fastna i ett nät och skada sig, så det känns inte som ett alternativ faktiskt. Funderar själv på hur sjutton jag ska göra för att få behålla bären. Tror ju inte riktigt på att måla stenar.

Anmäl
2016-06-05 23:31 #8 av: Tant Grön

#7 Nu har jag lagt ut stenar i alla fall. Hade färg hemma och det var ju lätt att måla. Gummiormar har jag provat men dom brydde sig inte om dom. Fågelskrämmor bryr dom sig inte heller om, men det hjälper mot rådjur.
Har sett vid västkusten att dom har något som liknar en rovfågel på en stång, som en drake, som rör sig i vinden. Tror det är för att skrämma bort fiskmåsar. En sån kunde nog funka, men vet inte var man köper den.

Anmäl
2016-06-05 23:41 #9 av: [Otippbar]

#8 Berätta gärna sedan hur det fungerade med stenarna. Lycka till! :)
Ja precis, en drake som rör sig i vinden. Det ska jag nog börja leta efter. Man kanske kan tillverka en själv.

Anmäl
2016-06-05 23:47 #10 av: Tant Grön

#9 Strax efter att jag lagt ut stenarna så landade en kråka i närheten. Jag körde bort den.
Skall berätta hur det går, fast det tar lite tid innan gubbarna är mogna.

Anmäl
2016-06-05 23:48 #11 av: Maleficum

Fåglar är ju smarta så man kan ju inte ha något som blir för statiskt för då vänjer dem sig vid det och lär sig att det inte är farligt så är ju bra att ha något som varierar sig och gärna varierar sig på slumpmässigt vis.

#7 Kan förstå du inte vill använda nät. Mina kusiner använde förut bär nät som tak på kaninhagarna vilket resulterade i en intrasslad trut (dock var inte kaninerna i hagen just då så vet inte vad den leta efter) som sedan resultera i ett ordentligt blåmärke på mitt ena bröst (den satt och gnagde mig i bröstet som tack när jag trassla ut den ur nätet och brorsan kolla att den va okej och dem har kraftiga näbbar och är större än vad man kan tro).

Hemsida
Deviantart, foton, teckningar och målningar
Instagram

Anmäl
2016-06-06 00:04 #12 av: [Otippbar]

#10 Ja men du måste väl låta kråkan picka på stenen innan du kör bort den, hihi. Så att den lär sig att jordgubbar inte är så gott hos dig.
Jo det dröjer ett tag. Själv vet jag inte om det ens blir några bär på mina plantor, men några har faktiskt börjat blomma nu, så det bådar gott :)

#11 Det var fint att du offrade ditt bröst ;) för att hjälpa den loss. Usch då! Men bra att det inte blev värre skador och att den fick er hjälp. För det finns ju exempel där det inte gått lika bra för fåglarna.

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.