Annons:
Etiketterfruktträdbärbuskarbärväxter
Läst 1255 ggr
[Forest]
2016-05-26 09:41

Kan man rensa träd/gräva upp rosor

Vi har fått tillgång till en sommarstuga där det finns en hel del frukt och bär träd. Men inget är beskärt och träden har växt fritt i flera år. Det är mycket blommor på träden men finns även vissa som behöver helt enkelt tas bort då dom är mer döda än levande. Jag vet att man ska klippa träden efter första frosten på hösten eller på våren. Men hur är det med körsbärsträd? Kan man beskära dessa? om ja när kan man göra det? Nu har vi fått kapat lite små grenar så man kan klippa gräset utan dansa limbo 😎

 Det finns äldre land som man helt enkelt inte rensat och ogräs som kriskål har tagit över så flera har växter har försvunnit, Rosor verkar ta sina ansträngande krafter för orka komma fram lite. Nu rensar jag för fullt och undar ska man göda lite med risk att ogräs trivs ännu mer eller ska man försöka gräva upp och rädda det som man hittar? 

Rabarber,krusbär vinbär finns med alla dessa är små och vill gärna även gräva upp för omplantera dom mer sammlade. Just för att enklare hålla rent runt dom och kunna ge dom lite kärlek vid behov.  

Hur får man enklast bort små körsbärsträd skulle vilja ta bort ett gäng men vill inte att dom återkommer  😉

Ös på med tips  det är en gammal trädgård det finns en del att göra, gräset är fint klipps varje år det som fått växa fritt är träd/buskar och allt ogräs. Vi rensar just nu fram lite bärbuskar och blommor, rensar bort alla döda grenar så man ser ut som man vart i fajt med vildkatt på armarna 😂

Annons:
Åsa S
2016-05-26 10:27
#1

JAS (Juli, Augusti September) är allra bästa tiden att klippa uppväxta träd och det gäller även körsbär men dött brukar man kunna ta bort närsomhelst. Körsbärsträd tål dock inte att beskäras lika hårt och på samma sätt som äpple så där brukar man ofta mest bara gallra och liknande. Det går att flytta växter nu men bästa tiden är när de är i vila = utan blad. Flyttar du nu måste du vattna regelbundet tills de etablerat sig. Vanlig kogödsel funkar bra till i stort sett allt i trädgården och jo ogräset göds också men ogräs måste man rensa oavsett hela säsongen. Är det saker man vill ha bort som ex. små körsbärsträd så får man nog gräva. En trädgård behöver dock inte bli klar på en säsong satsa på en del iår och sedan tar du annan del nästa år ifall det är en stor trädgård.

Bjornen
2016-05-26 10:48
#2

Äppelträd kan beskäras året runt. Olämpligt när det är ordentligt kallt och regnigt väder på hösten. Snitten bör torka någon dag efter beskärningen och vårregn är inte så farligt som höstregn. Dålig äppelträd bör bara beskäras på vårvinter-vår för att de ska förlänga livslängden och tillväxten är större än nedbrytning från olika rötsvampar. Även döda äppelträd är fina att använda som klätterställning för olika klätterväxter.

Körsbär (liksom alla blödande trädslag) bör beskäras då de har blad och som sagts ovan mera försiktigt. Sorten Skuggmorell bör inte beskäras alls, då de drabbas lätt av gummiflöde. Rotskott från körsbär tas bort och eventuellt enstaka sparas för att ny träd ska uppstå. Detta gäller under förutsättning att det är rotäkta sorter.

Flyttning av vedartade växter bör göras under deras viloperiod och då de är lövfria. Allra bäst görs det på senhösten om inte det är sorter med tveksam härdighet. Om de måste flyttas under lövperioden, bör de beskäras lika mycket som de rötter man skadar. Skugga dem med t.ex. björkbuskar och vattna rikligt och ofta. Gödsla inte nyplanterade buskar.

[Forest]
2016-05-26 21:23
#3

Det låter som flytt av roser och bärbuskar får väntas till hösten :) Kanske lika bra så ser jag om det är skräp o spara har ingen aning om vad det är men tydligen har det varit fina roser. Kommer rensa  ogräset och sen se vad som gömmer sig landen som en gång fanns är borsta det är lite därför jag tänker att kanske är det bättre göra nytt och kunna klippa så det blir gräsmatta av allt. Klematis finns det en stor även denna har fått växa den kommer jag försöka få upp på spaljen lite bättre men visst kan man klippa ner även denna på hösten? Jag är lägenhetsperson som har intresse för trädgård vart med o beskärt träd men inte körsbärsträd. Rotskott om dom är äkta eller inte vet jag inte såg att flera blommade men dom är inte så stora än. Dessa vill jag ta bort, jag vill gallra ur och spara 2 (nu är det säkert 10 st) för att komma åt med klippa under och ha mer möjlighet att plocka körsbären sen.  Detta år kommer bli mer rensa bort allt dött, även ta bort dom träd som är sjuka sen njuta av att vara i grön skön trädgård det finns även jobb med huset vi hoppas att kunna greja lite för att sen kunna övernatta :)

Upp till toppen
Annons: