Annons:
Etiketterfruktträdbärbuskarbärväxter
Läst 2276 ggr
[Otippbar]
5/23/16, 8:53 PM

Flyttat vinbärsbuskar

Hej! Jag behövde flytta några äldre vinbärsbuskar i dagarna. För att få upp dem använde jag mig av en handvinsch för att orka dra upp dem, vilket gjorde att de kanske blev något brutalt hanterade, en stor del av de grova rötterna var jag tvungen att hugga av ganska nära busken för att få upp dem. Det blev inte jättemycket rötter som hängde med tyvärr. Finns det något jag kan göra nu för att de ska få bra förutsättningar så att de tar sig igen? Vilken typ av näring är den bästa om jag ska tillsätta något till jorden? Hur mycket/ofta bör jag vattna dem? Överlever dom? /Skulle bli glad för något gott råd :)

Annons:
Halvdansken
5/23/16, 9:02 PM
#1

Grova rötter är egentligen inte så viktiga för busken, det är de små fina små tar upp vatten.
Men jag hade nog klippt ner den rejält, så den inte förlorar en massa vätska via bladen. Så du får vänta med frukt tills nästa år.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

[Otippbar]
5/23/16, 9:18 PM
#2

Ok tack! Jag har beskurit dem rejält, men det är nog bra att klippa ner ännu lite mer förstår jag. Då blir det till att vänta, men huvudsaken är att de överlever.

Åsa S
5/23/16, 9:33 PM
#3

Ingen näring bara vatten, blöt även bladverket regelbundet och ev. linda in busken i fiberduk för att förhindra viss avdunstning

[Otippbar]
5/23/16, 10:18 PM
#4

#3 Aha, ok tack. Blir nu lite osäker på hur mycket av blad/grenar jag borde klippa, men jag kanske ser med tiden lite vad som händer och hur de verkar må.

Bjornen
5/24/16, 6:57 AM
#5

Bör beskäras lika mycket som rötterna har beskurits. Skugga busken med t.ex. björklöv. Vedartade bör flyttas under den lövfria perioden och allra bäst på senhösten.

Upp till toppen
Annons: