Annons:
Etikettervilda-växterogräs
Läst 8951 ggr
Maleficum
2016-05-20 11:09

Bli av med humle?

Kan inte minnas om jag någonsin frågade här tidigare och har försökt söka men hittar inget inlägg om det så gör ett nytt.

Hur blir man på bästa sätt av med humle? Helst utan farliga bekämpningsmedel?

Jag och min granne har en humle som växer emellan våra tomter och vi båda vill bli av med den (den håller bla på att krypa in i mitt jordgubbsland) men vi har båda djur och vill därför inte använda något farligt att få bort den. Jag försöker dra upp skott jag hittar krypandes i gräsmattan och försöker klippa ner när det dyker upp på min sida men är ofta borta stor del av sommaren och kan inte hålla efter det. Min granne har bla problem med knän så hon kan inte göra mycket heller och den växer till stor del inne i häcken så att gräva upp är inte något fördelaktigt alternativ heller.

Finns det nåt man kan göra? Eller blir man tvungen att ta till gifter eller stå ut med dess framfart?

Hade lite lättare att hålla den i schack med mina gamla kaniner då dem åt alla delar dem kom åt på min sida men min nuvarande verkar inte intresserad (eller om det är att han inte ser skotten och därför inte äter dem).

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Annons:
Bjornen
2016-05-20 19:39
#1

Alla växter kan svältas ihjäl. Ta bort alla blad varje dag (gärna flera gånger om dagen) och gärna med lite rötter. Efter ett tag dör plantan ut om den inte får tillfälle att samla näring genom fotosyntesen. Det kan dröja månader eller några år. Viktigt att alla blad som hör till samma planta tas bort. Om någon del får vara kvar försörjs resten av dessa skott. Humle kan växa upptill 8 cm om dagen och huvudsakligen på eftermiddagen.

Maleficum
2016-05-20 19:42
#2

#1 Det är väl bara det som är problemet att jag och grannen inte kan göra just det  :(

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Maria
2016-05-21 17:18
#3

Jag satte en Humle när vi köpte huset för 10 år sedan och det fick jag snart ångra😃

Vi har försökt att gräva upp den och det har väl lyckats sådär…Vi har i alla fall fått bort det värsta och nu kollar jag ofta och drar bort om jag hittar någon "rymmare"

Vi har också katter så jag vill inte använda medel.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[Otippbar]
2016-05-23 20:00
#4

Hej Jag är också intresserad av tips, men på hur man begränsar Humle så att den bara sprider sig upp över en del av en fasad. Ja utan bekämpningsmedel då. Kanske omöjligt om man till viss del vill låta den växa?

[HundochKatt]
2016-05-25 11:51
#5

När jag flyttade in till min marklägenhet för 8 år sedan så var det massor av humle på uteplatsen. Jag grävde upp alltihopa och ganska djupt. Det har inte återkommit, så mitt tips är att gräva där de kommer upp och försöka få bort rötterna.

Maleficum
2016-05-25 15:52
#6

#5 Hade gärna försökt gräva upp om det inte vore för att den hos mig växer inne i häcken (sen vet jag inte hur grannen ser på att gräva upp på deras tomt). Får försöka hålla efter genom att klippa av allt som sticker upp.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Annons:
Upp till toppen
Annons: