Annons:
Etiketterköksväxterkryddorläkeörter
Läst 849 ggr
Sindri
2016-05-19 19:15

Rosmarinskott i vatten eller jord?

För ett par år sedan tog jag skott av rosmarin som klarade sig bra. Men nu kommer jag inte ihåg om jag satte dem i kruka direkt eller lät dem stå i vatten först. Får de rötter då?

Annons:
Inkanyezi
2016-05-19 19:30
#1

I stort sett alla skott sätter rot när man sätter dem direkt i jord, och det gäller också rosmarin. Det är enklare och säkrare än att först låta dem sätta rötter i vatten, eftersom de rötterna skadas när man sedan planterar. Sätter man direkt i fuktig jord behöver man ju inte flytta växten.

Sindri
2016-05-19 19:32
#2

OK - tack! Sätter dem som ett skott!

Inkanyezi
2016-05-19 19:38
#3

Man brukar låta skottets snittyta torka innan man sätter ner det.

Bjornen
2016-05-19 20:14
#4

Vedartade växter (som halvbusken rosmarin) ska sättas i sandblandad jord. Tveksamt om det lyckas få rötter i vatten. Sticklingar ska ska snittytorna torka, men det är kort tid och det kan räcka med några minuter. Får inte sloka. Ska stå ljust men inte soligt. 

En del fetbladsväxter och kakteer bör torka flera dagar och det gäller också växter med växtsaft såsom t.ex. Euphorbia (som också man kan bränna snittytan).

Sindri
2016-05-19 20:40
#5

Oj, trodde det var viktigt att det var fuktigt. Skall göra precis som du säger. Kommer som sagt var inte ihåg hur jag gjorde för två år sedan, men alla skott tog sig då.
Synd att det skall vara så svårt med rosmarin och svensk vinter.

Upp till toppen
Annons: