Annons:
Etikettsajten
Läst 1400 ggr
ilenna90
2016-05-18 11:17

vad ska jag göra med palmen?

jag har en palm och många av bladen har blivit helt bruna (trots att den vattnas regelbundet och får solljus utan att stå i -direkt-  solljus.) hur tar jag hand om den på bästa sätt nu? ska jag klippa av dom vissna bladen eller ska man låta dom vara?
växer det ut nya grenar/blad eller dör en palm helt enkelt? 

hoppas att nån har någorlunda kunskap om det här så att jag vet vad jag ska göra! :) vågar inte chansa att klippa bara haha.

Annons:
Inkanyezi
2016-05-18 11:49
#1

Problemet sitter så klart troligen i den nedre änden av palmen.

Det mest sannolika är att den inte får den näring den behöver, och den kanske inte har plats för sitt rotsystem.

Palmer är tåliga, och jag har sett många av dem brytas av högt upp och komma igen, alltså att hela kronan och sprötet ovanför har gått av vid orkaner. Det kan så klart skilja mellan olika palmer, men om kärnan är frisk, kommer den igen när bladen har ramlat av.

Men jag tror att du måste plantera om din palm för att den ska kunna må riktigt bra, och du ska inte ge den för mycket vatten. Du kanske har dränkt den?

ilenna90
2016-05-18 11:57
#2

nej dränkt den har jag absolut inte gjort. men kanske ska plantera om den då och se om det kan hjälpa, och hoppas på att det växer ut nya blad!

Upp till toppen
Annons: