Annons:
Etikettkrukväxter-orkid-er
Läst 2026 ggr
Mysisa
5/13/16, 7:41 AM

Alger och gula blad på orkidé

Jag fick en orkidé av min mamma för några månader sen. Gissar på att hon valde just orkidé då det är det enda jag kan hålla vid liv.
Men den här gången tror jag att jag dödar den lilla kraken.
Blomman kom i en glas vas av nåt slag där glaset täckte hela blomman. Istället för bark eller mossa som brukar vara i orkidé krukor så var den fylld med gelekulor.
Fungerade jätte bra ett tag men plötsligt blev alla kulor gröna av alger och bladen är inte längre gröna och fina. Hur bör jag gå tillväga för att rädda livet på min lilla blomma?
Har tagit upp den ur vasen, tagit bort innerkrukan och synat rötterna som i mina lekmans ögon ser friska ut. Över natten har rotsystemet fått stå i vatten i hopp om att få bort alla alger.
Men nästa steg?

minavitas.wix.com/kennel

Annons:
Inkanyezi
5/13/16, 9:19 AM
#1

Vatten lär ju inte ta bort alger.

Ta upp plantan och låt den torka. Skaffa en kruka som är lite större än vad den har haft tidigare. det går jättebra med en sådan plastkruka som orkidéer brukar säljas i, men annars vilken kruka som helst som åtminstone har ett hål i botten. Överflödigt vatten måste kunna rinna av.

Fyll på lite orkidéjord i botten på krukan och ställ din orkidé där, och så fyll på runt om och helst inne bland rötterna också med orkidéjord. Fyll tills orkidén står fint i krukan.

Sedan dränker du krukan en stund, så att den blir rejält blöt, du kan ställa den i diskhon eller i en hink med vatten. När den har blivit rejält blöt tar du upp den och låter den rinna av ordentligt.

När det inte rinner mer vatten från den kan du ställa undan den.

Efter en fjorton dagar sådär bör den ha torkat en del. Dränk den igen och låt rinna av, och ställ den där du vill ha den.

Man kan vattna som vanliga krukväxter också, men det är säkrare att låta den torka ordentligt innan man vattnar, och man kan dränka den ordentligt varje gång, men inte med tätare intervall än ett par veckor.

Orkidéns rötter behöver luft. Orkidejorden är grovkornig och organisk, så att den suger upp vatten. Orkidén hämtar sitt vatten ur det som dunstar från de små bitarna av organiskt material, och den hämtar näring från det ruttna träet och annat nedbrytningsmaterial som finns i orkidéjorden.

Upp till toppen
Annons: