Annons:
Etiketterlökväxterknölväxter
Läst 1672 ggr
[loveisall]
5/12/16, 7:36 PM

Irakisk lök?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Min granne kom precis över med "Irakisk lök" och sade att det är jättegott och bra för magen.  Det smakade inte gott alls.. först starkt och sen en slags bränd eftersmak 🤢

Vet inte om det är rätt forum, men någon som känner igen på bilden eller vet om några irakiska lökar? Hon sade att hon hade köpt dom på Hemköp, men jag tycker dom ser ut som bladen till typ påskliljor.

Hon åt själv en bit medan jag själv smakade, men vågar nog inte lita för mycket på henne för hon är lite virrig 🤫

Annons:
Maria
5/12/16, 7:49 PM
#1

Det kan inte vara Ramslök? Jag såg att de hade på ICA och det såg ungefär ut som på din bild.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[loveisall]
5/12/16, 7:59 PM
#2

Ok tack, ska googla på det :)

[loveisall]
5/12/16, 7:59 PM
#3

Nej det var inte det.. kan skicka med lite bättre bilder.

[loveisall]
5/12/16, 8:02 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#4

Här kommer två bilder till på nedre delen och övre delen . När man kramar knippen så känns det och låter som tulpanblad när bladen gnids mot varandra, om ni förstår vad jag menar.

[loveisall]
5/12/16, 8:06 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

Ramslök ser tydligen ut så här, så det kan inte vara det.

[loveisall]
5/12/16, 8:21 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

Om jag håller upp änden så ser den ut så här i genomskärning..  lite trekantigt formad. Luktar starkt och i mitten finns någon slags lite lätt slemmig vätska.

Annons:
[loveisall]
5/12/16, 8:29 PM
#7

Ingen irakier som känner igen växten?🙂

Tant Grön
5/12/16, 11:34 PM
#8

Jag fick frön av en invandrare till en sorts lök med platta blad. Tyvärr så växte den inte bra, så jag smakade inte på den. Du kan  prova att googla på kurrat.

Kan tillägga att påskliljeblad inte är så vridna i topparna som dina bilder visar, men det är den löken.

Jag kan inte garantera att det är kurrat, så ät den inte om den smakar illa.

Luktar den lök?

[loveisall]
5/13/16, 7:30 AM
#9

#8 Tack för tipset! Ja det ser ju ut som det jag fick.  Det luktar lite lök men även en annan stark doft.  Men svårt att se på google bilderna ifall bladen är trekantiga som dom jag fick. Dom är mer platta ut mot toppen.

Men jag slängde dom nu.  Man fick en väldigt underlig bränd smak i munnen av dom.

Läste nu att den även kallas för Egyptian Leek.

Bjornen
5/13/16, 8:28 AM
#10

Släktet Allium omfattar omkring 700 arter och ett stort antal hybrider. Allium är olika former av lök såsom bland annat ramslök, gräslök och gul lök . Man kan också kalla ett antal ytterligare arter för lök efter dess utseende av underjordiska delarna och som har botaniskt namn för lök. I vissa fall får även knölväxter tillnamnet lök som då är felaktigt.

Upp till toppen
Annons: