Annons:
Etiketterrabatterperennerannueller
Läst 1005 ggr
Sabinan
2016-05-09 00:16

Plantera höstanemoner?

Jag köpte höstanemoner för flera veckor sedan men på grund av mitt dåliga minne har jag tyvärr helt glömt bort dom och hittade dom först idag i en papplåda som jag tänkte kasta.

Är det försent att plantera dom nu?

Jag vet att man bör plantera dom ganska tidigt på säsongen, så de hinner rota sig och blomma. Har jag kastat pengarna i sjön p.g.a dåligt minne nu? 😕

Sajtvärd för Balkongodling & Akvarell
"Big Journeys Begin With Small Steps"

Annons:
Bjornen
2016-05-09 06:39
#1

Höstanemoner är en perenn växt som finns i flera arter och många sorter som ska planeras på våren-försommaren så de hinner rota sig ordentligt. Nyckfulla och trivs mycket bra och ibland allt för  bra eller inte alls. Den vill ha lättare jord som inte är för blöt på vintern.

Jag tror dock att du menar bukettanemon (Anemone coronaria) som 'äär en knölväxt. Säljs på våren och planteras på våren. Tyvärr säljs de även på hösten och övervintrar bara enstaka vintrar. Om de övervintrar kan de redan blomma i april månad. Man ska dock inte räkna med övervintring. Vårlökar bör planteras före midsommar.

Sabinan
2016-05-10 12:24
#2

#1 Nej , jag menade perenn höstanemon (Anemone Serenade) 🙂
Nåväl, nu har jag planterat dom i min nya rabatt, och håller tummarna för att de rotar sig och blommar, om inte i år så i alla fall nästa år.

Förhoppningsvis trivs de bra här, för då tänkte jag dela de om några år och ta med till lantstället 🙂

Sajtvärd för Balkongodling & Akvarell
"Big Journeys Begin With Small Steps"

Upp till toppen
Annons: