Annons:
Etikettträdgårdsarbete-i-största-allmänhet
Läst 1493 ggr
Jalking
2016-05-02 09:02

Kattsand med kristaller i komposten?

Min nya katt använder låda flitigt, och enligt föregående ägare trivs han bäst med kristallkattsand. Kristallerna är nåt slags silikat. Bajset rensar jag bort efter hand. Det brukar bli med några kristaller på varje. var annan eller var tredje vecka ska hela lådan tömmas och det ska fyllas på ny sand.
Det är ingen lätt sak att ta reda på hur man gör sig av med sanden. (Googlar man så hamnar man bara på olika kattforum där det handlar om vad katterna tycker, hur det luktar etc.)

1. Kan jag kasta bajset tillsammans med några få kristaller i komposten?

2. Kan jag tömma hela innehållet i komposten, eller rent av sprida ut på gräsmattan?

Frågan gäller alltså kattsand med kristaller. Övriga typer är ganska lätt att ta reda på vad man ska göra med.

Annons:
hippoteket
2016-05-02 09:34
#1

generellt säger man att kattsand inte ska läggas på komposten alls
Sen beror det ju lite på hur man använder komposten - vi själva har det mest som "soptipp för organiskt material av alla sorter" och återanvänder inte det som är nedbrutet. (behöver vi jordförbättring har vi hästgödsel som bearbetas av kompostmask…) Så vi slänger kattsanden där. Då har vi en sort som bara är typ "torkad lera".

Upp till toppen
Annons: