Annons:
Etiketterrabatterperennerannueller
Läst 1412 ggr
ChemicalTV
4/22/16, 9:16 AM

Få fart på sticklingar?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej! i augusti förra året tog jag lite blad från alunrötter och fick rötter på dessa, i januari planterade jag dem, ställde dem i ett soligt fönster och de har fått lite mer rötter… men det går så seeegt, det känns som om inget händer.

Hur lång tid brukar det ta innan det börjar bli "riktiga rötter" på sticklingar (och den börjar likna en riktig planta)? Eller det kanske inte kommer gå med alunrötter?

Finns det något jag kan ge eller göra för att de ska få lite sprätt och få bättre rötter?

Det är mina första sticklingar ever och kan inte så mycket om sånt, hur stort tålamod måste jag ha i väntan på när nånting händer?

(I annat fall så har det varit ett roligt experiment!)

Annons:
Bjornen
4/22/16, 9:29 AM
#1

Att få rötter på sticklingar kan ta från en dryg vecka till flera år. Vissa är mycket svårrotade och kräver klimatkammare och andra är helt omöjligt att få rötter på, medan andra snabbt bildar rötter.  I några fall kan man öka möjligheten att sticklingen ska bilda rötter genom att de inte helt avlägsnas från moderplantan genom att avlägsna barken eller att de bara delvis skärs av. 

Under viloperioden november-februari är det alltid svårt att få växter att etablera sig.  Mycket ljus men inte solgass gör att växter lättare etableras. Beroende på art har också temperatur också stor betydelse. Stor mängd bladmassa försenar etablering genom hög avdunstning från bladens klvyöppningar.

isabella93
4/22/16, 9:39 AM
#2

Om du bara tog blad är det inte säkert att de kommer att kunna bli nya plantor. En bladstickling kan bara bli en ny planta om den har med sig tillräckligt mycket av en tillväxtpunkt (som sitter i bladvecket). Annars får du bara ett blad med rötter, helt enkelt. Det är lättare att få en ny planta av en stickling som har en bit stam.

Upp till toppen
Annons: