Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (3) Senaste inläggen

Aktiviteter och evenemang Annat som lever Byta-sälja-köpa - plantor och annat Fruktträd, bärbuskar och bärväxter Fröer och frösådder Gräsmattor, grovplanering och gödsling. Krukväxter orkidéer Krukväxter, utomhus och inomhus Pelargoner och speciella krukväxter Kulturväxternas historia Köksväxter, kryddor och läkeörter Lökar och knölväxter Vilda växter och ogräs Ohyra, skadedjur och sjukdomar Parker, plantskolor och evenemang Prydnadsträd, -buskar och klätterväxter Rabatter, perenner och annueller Rosor Sajten Trädgårdens byggprojekt Trädgårdsarbete i största allmänhet Trädgårdsböcker och -kurser Trädgårdsdesign, -trender och -prylar Trädgårdsmaskiner och -redskap Vatten i trädgården och vattenväxter Växthus, uterum och vinterträdgård Vad är det? Övrigt utan anknytning till trädgård
Vilda växter och ogräs

Jordviva

2016-04-22 06:17 #0 av: Bjornen

Primula vulgaris vildväxande på Krim. Den här i bergen vid Bachsijraj.

Anmäl
2016-04-22 06:18 #1 av: Bjornen

Vanlig odlad växt hos oss både på bordet och i rabatten.

Anmäl
2016-04-27 19:02 #2 av: Aloe.Vera

har kommit upp i min rabatt nu hihih så fin så.

Anmäl
2016-04-28 17:35 #3 av: Emo

Enligt vad jag hört har den engång funnits vildväxande vid Kullaberg.
Vet du något om det?

Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel  och Psykologi
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

Anmäl
2016-04-29 06:03 #4 av: Bjornen

Lundvivan har tidigare haft någon svensk lokal, men är utdöd nu. Jag tvivlar på att jordvivan funnits vildväxande i Sverige, men kan sprida sig från odlingar. Både lundviva och jordviva finns vildväxande i Danmark.

Anmäl
2016-04-29 06:08 #5 av: Emo

Har du någon bild på Lundvivan.
Den växten som visas på bilden i TS liknar den blomma, som en äldre man berättade för mig skulle ha funnits vildväxande på Kullaberg. Detta hörde jag på 50-talet och då hade den varit borta i många år.

Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel  och Psykologi
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

Anmäl
2016-04-29 06:21 #6 av: Bjornen

Tyvärr har jag ingen bild på lundvivan och den har även försvunnit ur min trädgård. Lundvivan har bladverk som liknar jordvivan, men blommorna har längre stjälkar med flera blommor. Blommorna liknar mellanting av jordviva och gullviva med större blommor och färre blommor än gullvivan.

Anmäl