Annons:
Etiketterköksväxterkryddorläkeörter
Läst 1217 ggr
Tant Grön
2016-04-11 11:41

Hur lyckas man med rödbetor/svartlök?

Undrar om någon har ett bra tips på hur man lyckas med svartrot?  Dels gror dom dåligt, och så blir dom flesta rötterna väldigt små. Kanske trivs dom inte på sandjord? Har gjort precis som det står att man skall göra. Tog eget frö i höstas, så får se om dom gror bättre i år.
Rödbetor är också en grönsak som jag av någon anledning misslyckas med. Hoppas nån har något bra tips.

Annons:
NatasjaHemby
2016-04-11 12:30
#1

Jag fick jättefin rödbetsskörd förra året. Då odlade jag i pallkragar som var fyllda med helt ny jord och gödsel. Ungefär 2 påsar kogödsel till 5-6 påsar jord, om jag minns rätt. Jag sådde dem i maj och skördade i augusti. Om det var ren nybörjartur eller något i skötseln som gjorde dem så fina vet jag inte, men de blev lagom stora och fantastiskt goda!

SE*Simbelmynes

Bjornen
2016-04-11 13:24
#2

Alla betor vill ha tyngre lerjordar och trivs inte på sandjord eftersom halten av kalium är för låg på sandjordar, förutom risken för torka. Vill ha välgödslad jord. Sås inte för tidigt eftersom det ökar risken för stocklöpare. Vissa sorter känsligare än andra. Frostkänsligare rötter än många av våra odlade rotsaker och frostskade rödbetor förlorar färgen efter för stark frost.

Åsa S
2016-04-11 13:24
#3

gödning och vatten behövs till rödbetor + man får inte så dem för tidigt det ska vara hyfsat varmt i marken. är det för kallt får man bara några blad och sedan en blomma inget under mark

Tant Grön
2016-04-11 16:14
#4

Får väl försöka slänga på lite mer gödsel i år + vedaska.
Jag brukar inte så dom tidigt, det händer inte att dom går i blom, dom blir bara väldigt små. När är det bäst att så, när björkarna fått musöron?

Bjornen
2016-04-11 16:17
#5

För mig första halvan av juni och fram till början juli kan också fungera.

Tant Grön
2016-04-11 16:24
#6

Förr gillade jag inte rödbetor så mycket, men så hittade jag det här receptet på polsk borsch och den är väldigt god, godare än den ryska tycker jag. Så nu måste jag ju bara lyckas med rödbetorna. http://www.koket.se/natalie---boras/soppor-och-grytor/gronsaker--potatis-och-andra-rotfrukter/polsk-barszcz/

===

Annons:
Upp till toppen
Annons: