Annons:
Etikettkrukväxter-utomhus-krukväxter-inomhus
Läst 2481 ggr
sammy78
4/6/16, 4:33 PM

Blyblomma hjälp ? Vilken jord?

p { margin-bottom: 0.1in; line-height: 120%; }

Hej !

Någon som vet vilken jord jag ska använda när jag ska sätta om små baby plantor av blyblomma (Plumbago Esacpade blue) ?

Har använt vanlig såjord med perlit I och lyckats få några plantor (första gången jag provar på att så dessa själv)

Uppskattar tips och hjälp !

Annons:
[Rhonda]
6/3/16, 4:14 PM
#1

Jag brukar använda vanlig krukväxtjord men man ska inte gödsla förrän efter 1-2v

Åsa S
6/3/16, 4:17 PM
#2

Japp vanlig krukväxtjord funkar bra de jag tycker brukar vara mest strukturstabila är de som är uppblandade med små lecakulor. Skulle dock vänta mer än 1-2v innan första gödning ofta räcker gödningen i jorden i1mån + en nyplanterad växt bör få rota sig väl innan man utsätter rötterna för vattning med gödning.

Bjornen
6/4/16, 6:35 AM
#3

Som alltid är det bäst med vanlig planteringsjord som blandats med sand och lite grus. Gödsling bör inte göras de första 3 månaderna och därefter kommer nästan höst-vinter och då är gödsling också onödig. Sticklingar bör planteras i plastkrukor och sedan de etablerats vill den gärna ha lerkrukor och i samband med omplanteringen kan man använda oblandad planteringsjord som blir mera gödslad.

Bjornen
6/4/16, 6:42 AM
#4

Blyblomma är idag ganska svårodlade och det beror på att vintertemperaturen är för hög inomhus. Den trivs bäst under vintern med temperaturer omkring 10 grader och i ljust fönster.Därför bör den stå i svalaste fönstret och får inte vattnas för mycket och inte heller för lite.

Upp till toppen
Annons: