Annons:
Etikettervilda-växterogräs
Läst 1563 ggr
Bjornen
4/6/16, 8:28 AM

Kirskål

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

En vildväxande växt här på Krim. Observera att det är inget ogräs som förekommer i trädgårdarna utan växer bara vild i olik.a lövskogar. Bildar inga bestånd

Annons:
fridelfina
4/6/16, 4:26 PM
#1

Eh, ser ut som hos mig!! Den sprider ut sig i mina pallkragar, hur får man bort dem? Visst kan man göra sallad på kirskål, visst är det ungefär som spenat och kan tillagas varm? Eller blandar jag ihop med nåt annat "ogräs"?

 
 

Elisabeth A
4/7/16, 8:07 AM
#2

Kirskål är ätbart och kan användas istället för spenat eller nässlor t.ex, är något beskare i smaken.

fridelfina
4/9/16, 8:37 AM
#3

Aha, då kan jag ju göra smoothies på dem!

 
 

Bjornen
4/9/16, 8:50 AM
#4

Det jag betona är att de inte är ett ogräs i sitt hemland.

Magi-cat
4/9/16, 6:02 PM
#5

Kirskål är gott, jag äter den dagligen nu på våren! Både färsk som sallad och nerklippt i soppor, grytor, såser etc…Supergott och nyttigt!


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Bjornen
4/10/16, 6:35 AM
#6

Mitt inlägg var inte mening att det ska diskuteras användningen i Sverige och som ogräs. Jag vill visa på hur en växt lever i sin naturliga miljö, där den aldrig uppträder som ogräs. När de hamnat utanför sin naturliga miljö kan de däremot uppträda som ogräs. Här på Krim är inte kirskål något ogräs och det förekommer inte alls i trädgårdarna. Det är samma med många växter. Pestskråp förekommer också vild här och jag har sett dem som enstaka plantor utanför Jalta. I Sverige kan det bli mycket stora bestånd som kväver andra växter, men inte här

Annons:
Magi-cat
4/10/16, 7:18 AM
#7

#6 Ok. Du kan ta bort mitt inlägg.

De flesta har mer erfarenhet av kirskål i sin närmiljö än av hur de växer på Krim, därav kommentarer.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Sissibi
4/11/16, 8:25 AM
#8

Gör man inlägg som inte få diskuteras efter behov från medlemmar behöver man inte skriva här  !!!

Bjornen
4/11/16, 1:31 PM
#9

Jag har inte påstått att man ska få diskutera mitt inlägg. Tanken är bara att jag vill visa på hur växter kan bete sig när de kommer från sin naturliga miljö. Det är bara en annorlunda vinkling än vad man brukar diskutera när det gäller kirskål. Samma förhållande gäller många växter som hamnar utanför sitt normala växtförhållande. Kirskål har ju odlats som grönsak i Sverige troligen från Folkvandringstiden eller tidigare och odlats på näringsrika och ofta tyngre vattenhållande jordar som gör att de trivs bättre än de gör på sina naturliga växtplaser.

Jag tänker inte ta bort något inlägg,  som inte urartar.

Tant Grön
4/11/16, 4:18 PM
#10

Använder ukrainarna den i matlagningen?

Bjornen
4/11/16, 4:57 PM
#11

Inte vad jag ve och den odlas inte alls. Inte så vanlig vild heller och då enstaka plantor i lövskogar. Här är ju synden att den odlats.

Upp till toppen
Annons: