Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (3) Senaste inläggen

Aktiviteter och evenemang Annat som lever Byta-sälja-köpa - plantor och annat Fruktträd, bärbuskar och bärväxter Fröer och frösådder Gräsmattor, grovplanering och gödsling. Krukväxter orkidéer Krukväxter, utomhus och inomhus Pelargoner och speciella krukväxter Kulturväxternas historia Köksväxter, kryddor och läkeörter Lökar och knölväxter Vilda växter och ogräs Ohyra, skadedjur och sjukdomar Parker, plantskolor och evenemang Prydnadsträd, -buskar och klätterväxter Rabatter, perenner och annueller Rosor Sajten Trädgårdens byggprojekt Trädgårdsarbete i största allmänhet Trädgårdsböcker och -kurser Trädgårdsdesign, -trender och -prylar Trädgårdsmaskiner och -redskap Vatten i trädgården och vattenväxter Växthus, uterum och vinterträdgård Vad är det? Övrigt utan anknytning till trädgård
Vilda växter och ogräs

Kirskål

2016-04-06 08:28 #0 av: Bjornen

En vildväxande växt här på Krim. Observera att det är inget ogräs som förekommer i trädgårdarna utan växer bara vild i olik.a lövskogar. Bildar inga bestånd

Anmäl
2016-04-06 16:26 #1 av: fridelfina

Eh, ser ut som hos mig!! Den sprider ut sig i mina pallkragar, hur får man bort dem?
Visst kan man göra sallad på kirskål, visst är det ungefär som spenat och kan tillagas varm? Eller blandar jag ihop med nåt annat "ogräs"?

Anmäl
2016-04-07 08:07 #2 av: Elisabeth A

Kirskål är ätbart och kan användas istället för spenat eller nässlor t.ex, är något beskare i smaken. 

Anmäl
2016-04-09 08:37 #3 av: fridelfina

Aha, då kan jag ju göra smoothies på dem!

Anmäl
2016-04-09 08:50 #4 av: Bjornen

Det jag betona är att de inte är ett ogräs i sitt hemland. 

Anmäl
2016-04-09 18:02 #5 av: Magi-cat

Kirskål är gott, jag äter den dagligen nu på våren! Både färsk som sallad och nerklippt i soppor, grytor, såser etc...Supergott och nyttigt!

Anmäl
2016-04-10 06:35 #6 av: Bjornen

Mitt inlägg var inte mening att det ska diskuteras användningen i Sverige och som ogräs. Jag vill visa på hur en växt lever i sin naturliga miljö, där den aldrig uppträder som ogräs. När de hamnat utanför sin naturliga miljö kan de däremot uppträda som ogräs. Här på Krim är inte kirskål något ogräs och det förekommer inte alls i trädgårdarna. Det är samma med många växter. Pestskråp förekommer också vild här och jag har sett dem som enstaka plantor utanför Jalta. I Sverige kan det bli mycket stora bestånd som kväver andra växter, men inte här  

Anmäl
2016-04-10 07:18 #7 av: Magi-cat

#6 Ok. Du kan ta bort mitt inlägg.

De flesta har mer erfarenhet av kirskål i sin närmiljö än av hur de växer på Krim, därav kommentarer.

Anmäl
2016-04-11 08:25 #8 av: Sissibi

Gör man inlägg som inte få diskuteras efter behov från medlemmar behöver man inte skriva här  !!!

Anmäl
2016-04-11 13:31 #9 av: Bjornen

Jag har inte påstått att man ska få diskutera mitt inlägg. Tanken är bara att jag vill visa på hur växter kan bete sig när de kommer från sin naturliga miljö. Det är bara en annorlunda vinkling än vad man brukar diskutera när det gäller kirskål. Samma förhållande gäller många växter som hamnar utanför sitt normala växtförhållande. Kirskål har ju odlats som grönsak i Sverige troligen från Folkvandringstiden eller tidigare och odlats på näringsrika och ofta tyngre vattenhållande jordar som gör att de trivs bättre än de gör på sina naturliga växtplaser.

Jag tänker inte ta bort något inlägg,  som inte urartar.

Anmäl
2016-04-11 16:18 #10 av: Tant Grön

Använder ukrainarna den i matlagningen?

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.