Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (3) Senaste inläggen

Aktiviteter och evenemang Annat som lever Byta-sälja-köpa - plantor och annat Fruktträd, bärbuskar och bärväxter Fröer och frösådder Gräsmattor, grovplanering och gödsling. Krukväxter orkidéer Krukväxter, utomhus och inomhus Pelargoner och speciella krukväxter Kulturväxternas historia Köksväxter, kryddor och läkeörter Lökar och knölväxter Vilda växter och ogräs Ohyra, skadedjur och sjukdomar Parker, plantskolor och evenemang Prydnadsträd, -buskar och klätterväxter Rabatter, perenner och annueller Rosor Sajten Trädgårdens byggprojekt Trädgårdsarbete i största allmänhet Trädgårdsböcker och -kurser Trädgårdsdesign, -trender och -prylar Trädgårdsmaskiner och -redskap Vatten i trädgården och vattenväxter Växthus, uterum och vinterträdgård Vad är det? Övrigt utan anknytning till trädgård
Trädgårdsarbete i största allmänhet

kompost?

2016-04-01 14:38 #0 av: Mophelia's

Hej. jag undrar om hur man enklast gör en kompost, kan man använda pallkragar? Och vad ska man kasta i den för att inte få råttor och dylikt. jag vill ha så jag kan kasta blasten på grönsaker, gamla blommor, gräs mm. inte mat.  

Anmäl
2016-04-01 16:25 #1 av: Aloe.Vera

är inte så hajj på det här än, men råtter och dylik kommer gärna om det är mat inblandad om jag förstår det rätt, ihih

då behövs en sluten matkompost

ska du bara slänga i gräs o löv o sånt så kan du ju ha pallkragar på varandra eller gallerkompost skulle jag tro

Anmäl
2016-04-01 18:37 #2 av: Halvdansken

Klart du kan använda pallkragar, men det blir dyrt. Vi lägger vår kompost i en bunke. Eller 4 bunkar, så att det får mogna i några år.  Men vi har gott om plats. Annars hade jag nog köpt nån kompostbehållare. Pallkragar kan bli för täta, det ska luft till. 

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Anmäl
2016-04-01 18:59 #3 av: Mophelia's

jag har flera pallkragar liggandes så det är en summa som jag inte behöver lägga ut.  

Anmäl
2016-04-02 17:35 #4 av: Aloe.Vera

det går fint med pallkragar, läste i någon trädgårdstidning för ett tag sen att en enkel lösning var just pallkragar på varandra som kompost

om du endå har det liggandes så kör på det..Blomma

Anmäl
2016-04-03 11:51 #5 av: Halvdansken

Jag hade nog lagt nåt mellan pallkragarna när du staplar dem, nån överbliven brädstump eller nåt, så det blir en  1 cm springa eller liknande mellan kragarna. Det ska luft till för att det ska kompostera ordentligt. 

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Anmäl
2016-04-03 11:54 #6 av: Tant Grön

Du kan lägga i grenar i botten, så blir det luftigt.

Anmäl