Annons:
Etikettträdgårdens-byggprojekt
Läst 1569 ggr
oliverholmström
2016-03-31 18:47

Tips på växter m.m

Hej ny här på trädgård iFokus men varit med på ofokus ganska länge. Jag har tagit på mig uppgiften att fixa ena kortsidan på tomten. Den ligger i söder läge och det är inte jätte mycket sol där men det kommer ändå en del mellan ca 11/12-17 så några timmar blir det. Jag varnar er att det är kaos där och just derför tycker jag det hade varit kul med en förändring. Kan säga att den ligger inklämd mellan vårt hus och grannens garage. Bild 1 är tagen ifrån mitt fönster och är till höger när man kollar ut. Där har jag en plan och det är att gömma soptunnorna bakom något staket liknande. Bild 2 det här är mitten. Här är planen en liten, liten damm på ca 2000l tycker det hade känts så oerhört mysigt. Hade även tänkt mig någon bänk eller liknande där man kan sitta och njuta av solen och titta på dammen och bara koppla av. Hade tänkt sätta armerings järnen som syn framför grannens garage och fästa murgröna på den då den väggen inte är så värst snygg. Bild 3. Här har jag inte några direkta planer förutom att ta bort en del av murgrönan på marken. Växterna behöver vara tåliga och icke så solkrävande, lättskötta med andra ord. Kanske bättre att jag lägger upp en bild på en ritning och hur jag tänkt mig så blir det kanske lättare för er att förstå mig. Alla tips är välkomna och det finns inga dumma förslag!! Mvh Oliver

Annons:
oliverholmström
2016-03-31 18:47
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Bild 1

oliverholmström
2016-03-31 18:48
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Bild 2

oliverholmström
2016-03-31 18:49
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Bild 3.

oliverholmström
2016-04-02 18:17
#4

Ingen som har tips på några växter?

Aloe.Vera
2016-04-02 21:17
#5

skuggväxter?

funkia finns i många gröna nyanser, tom en vit, white feather heter den.

sen så trivs ju rabarber och smultron i halvskugga, om du vill ha något ätbart.

''My mission: to be so busy, loving my life that i have no time for hate, regret, worry, fret or fear.''                                             http://white-botanika.weebly.com

Aloe.Vera
2016-04-02 21:20
#6

primula klarar sig ganska bra hos mig i skuggigare delar, dock vill dem ju ha vatten, så vet inte om du tycker om o gå med kannan då o då..

ormbunkar är fint.

vad mer,, hm ja till ställningen kanske kaprifol?istället för murgröna.

du kan ha ganska mycket om du får några timmar sol om dagen, full skugga är lite svårare.

''My mission: to be so busy, loving my life that i have no time for hate, regret, worry, fret or fear.''                                             http://white-botanika.weebly.com

Annons:
Aloe.Vera
2016-04-02 21:23
#7

välkommen hit föresten🌺 hoppas du kommer trivas.

såg nu också att du ville ha en damm i mitten, det passar ju kanon med just ormbunkar funktior , stenar o kanske lite irisar..??

''My mission: to be so busy, loving my life that i have no time for hate, regret, worry, fret or fear.''                                             http://white-botanika.weebly.com

oliverholmström
2016-04-02 21:46
#8

Tack!! Skulle inte primulan passa in bra precise i kanten av dammen?

oliverholmström
2016-04-02 21:49
#9

Har du tips på lite vattenlevande växter, typ någon liten sorts vass eller så?

Aloe.Vera
2016-04-02 21:50
#10

jo precis, och samma där, det finns så mycket att välja mellan , storlek o färg när det gäller primula,, så du får in lite fina mjuka färger runt dammen

sen så ser jag ju att du har en massa markstenar, gör en liten sittplats i kanten, fint litet cafebord med stolar . eller en liggstol , mysigt där bredvid dammen

i dammen kan du ju ha näckrosorblad o eventuellt koi om du vill ha lite liv, men det blir ju inte lika lättskött då förstås hihi

''My mission: to be so busy, loving my life that i have no time for hate, regret, worry, fret or fear.''                                             http://white-botanika.weebly.com

Aloe.Vera
2016-04-02 21:55
#11

#9  hm vattenmynta, vattenhyacinter finns ju också, vattenklöver

vit kalla, det fins en massa irisar som man har i vatten också.

gå in på vattenliv. se där kan du ju se en massa fina växter.

skuggtåliga får du nog också kolla efter då , nu vet jag inte om de ovannämnda klarar skugga, men det kanske går att leta fakta

''My mission: to be so busy, loving my life that i have no time for hate, regret, worry, fret or fear.''                                             http://white-botanika.weebly.com

Bjornen
2016-04-02 22:45
#12

 Nästa alla irisar vill inte stå i vatten. Endast svärdslilja och dansk iris trivs i vatten, samt någon v de japanska arterna. Tyvärr säljs flera arter som vattenväxter, fast de skyr vatten men kan överleva kortare översvämningar som t.ex. strandiris genom sitt förvillande svenska namn. På de flesta språk heter de sibirisk iris

Annons:
oliverholmström
2016-04-02 23:37
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#14

Jo, fiskar ska jag ha. Runt dammen vill jag ha lite lägre växter med mycket färg och vid bäcken lite högre men smalare, typ någon vass. Vill att det ser ut som att bäcken kommer fram mellan lite växter så det ser naturligt ut! Några tips på någon sorts vass? Markstenarna ska tyvär användas till dammen. Kan visa bild på ritningen hur jag tänkt med sten och sådant. Varning dåliga och svår förståeliga bilder, haha men jaja! Lägger upp bilden imon. Tänkte ha ett litet trädäck som går över dammen med en bänk, som jag ritat här!

oliverholmström
2016-04-03 22:22
#15

Fortfarande ingen som vet någon sorts vass eller gräs liknande?

Upp till toppen
Annons: