Annons:
Etiketterfröerfrösådder
Läst 1485 ggr
oh-la
3/13/16, 3:08 PM

Plantera om chiliplantor efter frösådd

Jag har sått två sorters chili för någon månad sedan, och nu börjar det bli läge att plantera om. Andra bladparet har vuxit fram och plantorna närmar sig 5-7 cm. Frågan är om jag kan plantera i u-jord, eller om den är alldeles för kraftig? Har såjord och u-jord hemma. Kan jag blanda för en magrare jord?

Annons:
Sindri
3/13/16, 3:23 PM
#1

Jag skulle blanda, och jag skulle ta rätt stora krukor och lämna mycket kvar ovanför jorden. När plantorna växt sig lite kraftigare kan du fylla på med vanlig plantjord.

oh-la
3/13/16, 3:41 PM
#2

Tack! Får nog bli till att blanda då :) funderar på lite mindre krukor och plantera om ytterligare en gång senare när de växt till sig. Tror det är ett fyrtiotal plantor allt som allt just nu, lite tidigt att välja vilka plantor som ska sparas och jag har lite begränsat med plats för större krukor i lägenheten :)

Åsa S
3/13/16, 5:33 PM
#3

U-jord går bra men INTE stora krukor. Chili bör planteras gradvis i större krukor hamnar de i för stora direkt så brukar de stanna helt i växten

oh-la
3/13/16, 8:04 PM
#4

#3, åh så bra! Jag brukar föredra att plantera om flera gånger. Framför allt nu när vi är lite trångbodda och inte har plats för stora krukor och jag tycker det är tidigt att gallra ut det jag inte vill spara. Tror jag kör u-jord då. Blir enklare än att blanda :) tack!!

Caesars_matte
3/23/16, 1:38 PM
#5

Jag har alltid planterat mina chilisar i enbart kogödsel, de växer så det knakar! I Peru odlar man rocoto och andra chilisorter, i enbart kobajs :)

oh-la
3/23/16, 2:51 PM
#6

Jag planterade om i u-jord och nu växer det för fullt. Vet inte vad jag ska göra av alla plantor bara :D

Annons:
Sabinan
3/23/16, 6:12 PM
#7

#6 Vad härligt att det går så bra med chilisarna 🙂
Du kan ju alltid ge bort några chilisar till vänner, bekanta, grannar eller arbetskamrater.
Tror det finns många som blir glada över ett sånt erbjudande 🙂

Sajtvärd för Balkongodling & Akvarell
"Big Journeys Begin With Small Steps"

Bjornen
4/5/16, 8:05 AM
#8

Alla växter går fortare i blom om de står trångt eftersom det stimulerar blomknoppsbildningen.

oh-la
4/5/16, 3:21 PM
#9

Tack! Det är verkligen spännande med mina små plantor. Den ena sorten är köpt i fröpåse, vanliga cayenne long slim som jag tycker man verkar kunna hitta lite överallt. Den andra är en vanlig köpehabanero från Coops frukt och grönt. Har upplevt att chili är otroligt enkel att bara frösådd direkt från frukt? Helt olika växtsätt och blad. Long slim är gänglig och växer som attan hur hårt jag än planterat ner dem. Får ta toppen på dem när dem blivit lite större, annars kommer det bli en chilidjungel. Den andra är låg, växer lite långsammare, har runda fina blad och är riktigt söt! Vi får se hur det blir med dem :) roligt är det hur som :) jag hoppas kunna övervintra dem, den här säsongen har jag inga jätteförhoppningar om stora fina plantor. Någon som övervintrar chili?

Bjornen
4/5/16, 9:16 PM
#10

Paprika liksom chili är fleråriga trots sitt latinska namn.

Upp till toppen
Annons: