Annons:
Etikettkrukväxter-utomhus-krukväxter-inomhus
Läst 1391 ggr
[candy_suki]
2016-03-12 23:01

Aloe vera

Hej! Jag har lite frågor kring Aloe vera.

Jag sökt jätte mycket på nätet. Köpte den för ungefär halv år sedan och det ser inte ut att ha vuxit mycket, jag tror på grund av för liten kruka i första början. 

Många på nätet säger att man ska ha grus längst ner eller lecakulor för att inte dränka växten. (Vad är det de egentligen menar med grus) Finns det att köpa? Har kollat i affärer där de säljer jord och sådant men det finns väl inte ''grus''?? 

Andra frågan, kan man använda såjord istället för krukväxtjord och så & kaktusjord? 

Kan man använda P-jord?

Bomba med flera tips om ni har! :D

Annons:
VildaVittra
2016-03-12 23:11
#1

Grus kan du köpa hos exempelvis bygghandlar, ett spadtag brukar inte kosta många kronor, ta med en hink eller en kraftig påse bara, grus väger en hel del. 

Såjord är mindre gödslad än krukväxtjord, men gödsel går ju att tillsätta själv. Jag brukar dock vilja få mycket för pengarna, så jag köper stora säckar planteringsjord istället till krukväxterna, de brukar kosta ungefär lika mycket som de små. Icas brukar vara riktigt bra och Eldorados billigast.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Sindri
2016-03-12 23:48
#2

Jag har odlat Aloe i flera år, många olika sorter. Det är vinter nu och viloperiod för alla växter. Så det är inte konstigt att den inte vuxit.

Aloe gillar att ha lite trångt, så ingen fara. Jag sätter ibland om min aloer på sommaren. Då tar jag vanligt jord eller såjord, och blandar med lite sand. Har funkat bra i alla år. De vill inte ha för mycket gödning, och låt den torka ut då och då. Aloen kommer från Afrika.
När bladen börjar se tunna ut är det dags att vattna. Ett aloeblad kan ligga och torka i flera veckor så lägger man det i vatten och vips suger det upp vattnet och blir användbart igen. Bra att veta när man är på resa.

Aloen gör barn genom att bilda nya skott. När tillräckligt många skott kommit upp kan moderplantan vissna och dö. Är man snabb kan man ta den och skära av rötterna och sätta i vatten och få en ny planta. Man kan passa på att ta skott och göra nya plantor när man planterar om. Jag tycker det är jättelätt att föröka Aloe.
Är det en sort som skjuter långa skott kan man ta ett långt och dela det i flera med kanske 4-5 blad emellan. Bara att sätta i vatten och det kommer rötter.

Har hållit liv i ett skott i vatten nu i snart ett år. Det blev aldrig av att plantera det förra sommaren. Ibland blir det torrt i vasen, men den hänger med än.

Sabinan
2016-03-13 00:00
#3

Vilken aloe är bäst om man vill ta tillvara den i tex krämer eller använda den som den är?
Jag skulle gärna vilja ha en aloe, så om någon har en till över, köper jag gärna den😍

Sajtvärd för Balkongodling & Akvarell
"Big Journeys Begin With Small Steps"

Sindri
2016-03-13 00:06
#4

Barbadensis är den man använder kommersiellt, kanske för att den är mest lättodlad, men jag har använt flera andra sorter och det har funkat lika bra.

Bladen använder jag mest på sår och utslag, vet inte om jag kan ta tillvara gelén på rätt sätt så inte krämer blir dåliga, så till det använder jag köpegelé.

Sabinan
2016-03-13 00:22
#5

#4 Tack för svar, Sindri.
Bra att veta att alla sorters aloe går att använda 🙂

Sajtvärd för Balkongodling & Akvarell
"Big Journeys Begin With Small Steps"

[candy_suki]
2016-03-13 11:59
#6

#1 #2 Tack! 

Kan man använda blompinnar? De gröna till Aloe vera som gödsel?

Annons:
Sindri
2016-03-13 12:53
#7

Jag har haft aloe i säkert 15 år och aldrig gödslat. De år de får ny jord blir det lite gödning där. De växer som sagt på väldigt magar jordar i Afrika och där finns inte gödsel.

NatasjaHemby
2016-03-14 17:26
#8

#3 Jag har massor! Rätt säker på att de är Barbadensis. PM:a adress om du vill att jag ska skicka småplantor 🙂

SE*Simbelmynes

[candy_suki]
2016-03-15 19:25
#9

#7 Tack! Då vet jag.

Bjornen
2016-04-12 07:47
#10

Det är ungefär 10 arter som används som sårläkande medel. De är svårbestämda och stor förvilling i namnsättningen och säljs ofta med felaktiga namn.

Aloe.Vera
2016-04-12 14:36
#11

Sabinan- jag har Aloe vera om du vill ha?

''My mission: to be so busy, loving my life that i have no time for hate, regret, worry, fret or fear.''                                             http://white-botanika.weebly.com

Upp till toppen
Annons: