Annons:
Etiketterlökväxterknölväxter
Läst 2035 ggr
NatasjaHemby
2016-03-11 12:16

Skockor och lök

Jag kommer i år att påbörja projektet att bygga upp ett trädgårdsland från grunden. Försådder av grönsaker är i full gång och underlaget på odlingslotten ska snart börja bearbetas. En del grejer vill jag hellre sätta än så, eftersom exempelvis gullök verkar ha lite för lång utvecklingstid för att bli riktigt bra från frö. Så till min fråga: Var kan jag köpa sättlökar, jordärtskockor o.dyl? Sättpotatis har jag sett på Blomsterlandet, men varken lökar eller skockor. Var handlar ni?

SE*Simbelmynes

Annons:
Sabinan
2016-03-11 12:48
#1

Jag har sett att det finns sättlök av gullök att köpa på tex Blomsterlandet, kanske kommer de in lite senare under våren?

De jordärtskockor jag har är köpta i mataffären, jag köpte några fina ekologiska jordärtskockor "Bianca". Som bonus blommar de fint med gula blommor på sensommaren. alla sorters jordärtskockor hinner inte blomma i vårt land men Bianca gör det.

Sajtvärd för Balkongodling & Akvarell
"Big Journeys Begin With Small Steps"

NatasjaHemby
2016-03-11 17:02
#2

Aha, jag kanske är lite tidigt ute? Jag kan ju fråga dem om inte annat 🙂

Finns det några risker med att använda knölar från mataffären jämfört med att köpa på plantskola e.dyl? Tänker på sjukdomar och så. Butiken där jag brukar köpa jordärtskockor har mycket importerade grönsaker och inget ekologiskt, så det är nog inte ett alternativ, men jag kan ju hålla utkik i andra butiker. Just Bianca har jag läst tidigare ska vara en bra sort.

SE*Simbelmynes

Maria
2016-03-11 19:48
#3

Mina jordärtskockor köpte jag som liten planta första gången på antingen Plantagen eller Blomsterlandet. Jag minns inte vilket.

De blev gigantiskt höga och fick stå och vissna ner under vinter och vi skördade hur mycket som helst när våren kom. Då lät vi några knölar vara kvar så kom det nytt.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Maria
2016-03-11 19:52
#4

Här kommer en bild på skörden. 

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

NatasjaHemby
2016-03-11 20:00
#5

Vad härligt det ser ut! Jag hade också tänkt spara till eget utsäde från året innan, men man måste ju ha något att börja med från allra första början 😛 Ska hålla utkik efter ekologiska skockor i matbutik, annars får det kanske bli några småplantor från plantskola ändå.

Men sättlökar måste man väl ändå kunna få tag i? Sättpotatis finns i oändligt många olika sorter i massa olika butiker, men lök verkar ovanligare. Har köpt lökfrön också, men vågar inte förlita mig på att det blir något av dem.

SE*Simbelmynes

Sabinan
2016-03-12 02:22
#6

#4 Oj vilken härlig skörd! 🙂

#5 jag har aldrig sått gul lök, jag har för mig att de ska vara ganska tröga att få igång, alt. att de behöver lång tid på sig att växa till sig, jag kommer inte riktigt ihåg.

Jodå, jag har sett sättlök av gullök, rödlök osv. på plantskola, så de kommer nog snart finnas att köpa.

Sajtvärd för Balkongodling & Akvarell
"Big Journeys Begin With Small Steps"

Annons:
VildaVittra
2016-03-12 03:04
#7

Jag köpte sättlök för några dagar sedan på granngården, tyvärr fanns det inga ekologiska, så blev helt vanliga, 
Har du något att byta emot, så har jag två sorters jordärtskockor (så slipper man hålla på med att skicka porto). En av dom hittade jag vid en gammal bosättning i skogen, de är ganska små i jämförelse med moderna sorter. Den moderna jag har vet jag inte om det blev något kvar av i höstas, men kan kolla när det är ljust sedan.

Jag behöver exempelvis jordgubbsplantor och annat ätbart, men även diverse vårlökar och funkia.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

NatasjaHemby
2016-03-12 11:47
#8

#6 Jag testar att så några gullökar mest för att det är spännande att se om det lyckas, så får jag köpa sättlökar till resten av landet. Kom på att min mamma garanterat vill åka en sväng till Mandelmanns trädgård i vår och där bör de ha sättlökar.

#7 Då blir det kanske en sväng till Granngården om jag inte får tag på ekologiska på Mandelmanns. Det var väldigt snällt av dig, men jag vet inte riktigt om jag har något att byta. Fröer har jag förvisso i mängder, men plantor, knölar och lökar är svårare (har inte riktigt lärt känna trädgården än). Vårlökar har vi i överflöd, men jag vet inte säkert om jag kan identifiera dem. Men blandade lökar, övervägande scilla och pärlhyacint, kanske?

SE*Simbelmynes

Torparmor
2016-03-12 13:55
#9

Min Granngården har inte tagit hem sättlök än, det är svårt att förvara  så de tar inte hem förrän det finns chans att sätta ner. Här är det snö och tjäle än ett bra tag.

Måste du förvara sättlöken inomhus så förstörs den snabbt


Låt dagen idag bli din bästa hittills!

NatasjaHemby
2016-03-12 14:16
#10

#9 Bra att veta, tack! Då får de säkert in om några veckor eller så 🙂

SE*Simbelmynes

VildaVittra
2016-03-12 14:18
#11

#8 Det blir bra. 

Kollade nu. Den upphittade sorten är fastfrusen ännu, den moderna finns och lever, men de är väldigt små (vilket är bra för att skicka, för då kan jag stoppa ner fler) eftersom de stått dåligt till i en ikeakasse. Men de växer ju till sig om de får lite mer kärlek hos dig.

Vill du vänta på den gamla sorten? Eller ska jag skicka den moderna bara?

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

NatasjaHemby
2016-03-12 14:23
#12

Jag väntar gärna, det är absolut ingen brådska. Det dröjer minst en månad innan odlingslotten är tillräckligt i ordning för att jag ska börja proppa ner saker i jorden ändå 😃

SE*Simbelmynes

VildaVittra
2016-03-12 14:24
#13

Bra, påminn mig om en månad, jag är dement som få. 😊

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Annons:
Sabinan
2016-03-12 23:30
#14

#12 och #13 så bra att det löste sig för er 🙂

Jag vill bara inflika att jag såg sättlökar av gullök i min fruktaffär idag, som också säljer säsongsplantor. Så jag tror det är på gång runtom landet nu

Sajtvärd för Balkongodling & Akvarell
"Big Journeys Begin With Small Steps"

Åsa S
2016-03-13 07:54
#15

Sättlökar finns i trädgårdsbutiken här med + tidiga sorters sättpotatis de sena kommer vecka 14 här i butiken jag handlar i. Jordärtskocksplantorna brukar komma när det är dags att kunna ha plantor ute i trädgårdsbutiken här brukar de stå bland perennerna.

NatasjaHemby
2016-03-13 10:20
#16

Toppen med massa olika tips på inköpsställen! Sättpotatis hittade jag massor när jag sökte på nätet, men löken är väl på gång den med. Min plan A är ett besök hos http://mandelmann.se/ annars får jag leta runt i butiker på närmre håll 🙂

SE*Simbelmynes

Sindri
2016-03-13 11:18
#17

#3 av: Maria

Underbar skörd. Jag tog upp mina i november, vågade inte låta dem stå kvar över vintern. Vilken växtzon bor du i? Skyddade du landet med något under vintern?
En del av mina blev rätt små, gäller samma som för potatis att man skall sätta stora knölar för att få stora i skörden?

Tror jag satte dem lite sent i våras också, blev mest en kul grej, men skörden över förväntan. När kan vara lagom att sätta?

Maria
2016-03-13 12:23
#18

#17 Zon vet jag inte men jag bor i Göteborg😉

Från början var det bara en liten planta på cirka 3 dm. Jag gjorde ingenting med den över vintern mer än klippa ner hela den vissnande grönskan. Den var ungefär 3 meter hög.

Det ska bli spännande i år att se om det finns lika stor skörd nere i jorden som förra året.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Åsa S
2016-03-13 12:41
#19

Sätter man skockorna på våren är det inte säkert de hinner bli så stora det är bättre sätta dem på hösten = man kan låta en del sitta kvar i marken när man skördar. Jordärtskockor är härdiga väldigt långt upp i sverige, kan även övervintra i norra sverige.

Sindri
2016-03-13 12:50
#20

Spännande. Det blir absolut skockor i år!

Annons:
Isatis
2016-03-16 07:49
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#21

I god, lucker jord ger Bianca stor skörd.

Sindri
2016-03-16 08:56
#22

Åh, milda makter!!!

Sabinan
2016-03-16 09:13
#23

#21 Wow! Det var den största skörden jag sett. Och vilken storlek på skockorna sen! 👍

Sajtvärd för Balkongodling & Akvarell
"Big Journeys Begin With Small Steps"

Maria
2016-03-16 09:17
#24

#21 Oj vilken skörd.

Hur många kockor var satta?

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Sindri
2016-03-16 09:23
#25

Jag kan nog inte hålla mig från att sätta några i vår så jag får lite i vinter.
Sen får det bli en jättesådd i höst.
När ungefär på våren kan man börja skörda? Så fort det går att gräva?

#21 av: Isatis När var dessa satta resp. skördade?

Isatis
2016-03-16 16:43
#26

Satte tolv stycken Bianca i slutet av april 2012. Dessa skördades under senhösten och följande två år.  I maj 2015 grävdes samtliga jordärtskockor upp och alla, utom ett tiotal,  fick gå i vår skogskompost. De tio som vi sparade sattes i ny god jord.

Odlar Bianca mer för att de är vackra än för att äta. Tycker att jordärtskockans smak är jolmig, föredrar kronärtskocka.

Sindri
2016-03-16 17:55
#27

Kompost! Och jag skall odla för att jag älskar jordärtskockor. Läste just att de är väldigt bra prebiotika.

Annons:
Bjornen
2016-04-05 06:27
#28

Jordärtskockor är härdiga i hela landet, dock kan de ruttna om det blir blöta vintrar.  Bör endast planteras på våren. Höstplantering meningslöst eftersom de inte börjar växa förrän på våren. Kan dock förodlas i kallbänk eller kallväxthus, inte inomhus (åtminstone sedan bladen börjar visa sig. Skördas sent på hösten eller tidigt på våren. De är svåra att lagra

Sindri
2016-04-05 10:56
#29

De jag fick i höstas lagrade jag i en plåthink med lite jord i, en pappkartong som lock och stod i ett svalt rum i källaren. Tog de sista i början på mars och de var OK.

Upp till toppen
Annons: