Annons:
Etikettkrukväxter-utomhus-krukväxter-inomhus
Läst 2079 ggr
Zacinca
2/26/16, 5:44 PM

Aloe vera

Hej! Köpte för någon vecka sen en Aloe Vera (vet dock inte vilken typ av aloe vera). Den är rätt liten och för tillfället har jag kvar den i krukan jag köpte den i, har läst att de har "viloperiod" på vintern så tänkte att jag kunde vänta med att köpa större kruka och plantera om den om någon månad. Är det bäst att plantera om den nu eller spelar det ingen roll om jag väntar nån månad? Och vad rekommenderar ni för jordblandning att plantera i? Köpa färdig kaktus/succulent-blandning eller blanda egen? Har förstått att det är viktigt med att dränera jorden, hade sandblandad jord med lecakulor på bottnen funkat? Tack på förhand 🙂


Annons:
LajvKrattan
2/26/16, 5:54 PM
#1

Jag skulle inte oroa mig så mycket om jag var du. Jag hade en aloe vera i två år och den var helt outplånlig. 😃Mitt enda tips är att ta bort bebisplantorna som växer upp om du vill ha en stor och fin aloe vera eftersom den stannar i växten när den skickar ut mini-kloner.

Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government!

Sindri
2/26/16, 6:25 PM
#2

Lecakulor tycker jag är ett otyg. Vänta med att plantera om den, men blanda gärna lite sand i då.

Har odlat aloeer i många år och aldrig gödslat. De skall ha de lite magert och inte för stora krukor, om man inte vill ha massa sticklingar och plantera.

Zacinca
2/28/16, 11:09 AM
#3

Tack för svaren :)


Upp till toppen
Annons: