Annons:
Etikettkrukväxter-utomhus-krukväxter-inomhus
Läst 1899 ggr
solveig.blomqvist@hotmail.com

porslinsbloman

Vad gör jag för fel när jag inte får min porslinsblomma att blomma?

Annons:
Vixxen
2016-02-17 07:47
#1

Se till att nypa alla skott med blad som den skickar ut. Då får den mer kraft till att blomma istället för att göra blad.

Det kan ta flera år innan ett nyuppdrivet skott bestämmer sig för att börja blomma är även min erfarenhet.

Åsa S
2016-02-17 09:59
#2

Det finns många olika porslinsblommor och alla kräver olika villkor för arr blomma. Jag skulle inte nypa skott eftersom beskärning stimulerar vegetativ tillväxt ofta på bekostnad av blombildning = generativ tillväxt.

Många av de äldre sorterna porslinsblomma vill ha det riktigt trångt om rötterna för att blomma, dessa bör man sällan plantera om.

solveig.blomqvist@hotmail.com
#3

Tack för alla tips

Tant Grön
2016-02-22 13:01
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 3
Förhandsgranskning av bild 2 av 3
Förhandsgranskning av bild 3 av 3
#4

Jag skulle inte ha klippt något. Risken är att du klipper bort dom s.k. pedunklarna, där blommorna kommer.
Just nu har mina porslinsblommor börjat blomma, Den rosa är en Hoya Publikalyx "Silver pink" och den andra en okänd som jag fick av en tant.

solveig.blomqvist@hotmail.com
#5

Oki då klipper jag inte bort något utan hoppas på att nåt händer

Tant Grön
2016-02-26 15:39
#6

Jo, man får ha lite tålamod 🙂

Annons:
Bjornen
2016-04-17 07:15
#7

Många växter stimuleras till blomning om man hoppar över vattningen några gånger och det gäller även porslinsblommor.

Allt oviktigt
2016-04-17 17:33
#8

Jag skulle prova att ställa den i ett annat rum/fönster. Jag hade en som aldrig blommade men så fort den fick byta rum blev det fart på den

solveig.blomqvist@hotmail.com
#9

Hej Den har fortfarande inga blommor mon porslin blomma. Vad ska jag göra? S

solveig.blomqvist@hotmail.com
#10
solveig.blomqvist@hotmail.com
#11
solveig.blomqvist@hotmail.com
#12
solveig.blomqvist@hotmail.com
#13
Annons:
solveig.blomqvist@hotmail.com
#14
Pyttelite
2019-04-22 23:12
#15

Kan du lägga upp en bild på skönheten så att det går att se vilken sort det är? Blommor kommer från de sk pedunklarna, ser ut ungefär som en äpplestjälk. Det måste finnas sådana ”pinnar” för att du ska få den att blomma. Vissa tar längre tid på sig för att blomma och växer långsamt andra växer mycket men blommar sällan.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


GuineaGirl
2019-04-27 19:54
#16

#9 Min hoya wayetii började blomma igen, efter ett uppehåll på flera år, när jag planterade om den med ny jord i samma kruka, gav den näringspinnar för blommande växter, och flyttade den från en piedestal en bit in i rummet till en ljusare placering i fönstret. (Direkt solljus bör dock undvikas för de flesta hoyor.)

Håller med #15 om att det skulle underlätta att veta vilken sort det är.

Upp till toppen
Annons: