Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (3) Senaste inläggen

Aktiviteter och evenemang Annat som lever Byta-sälja-köpa - plantor och annat Fruktträd, bärbuskar och bärväxter Fröer och frösådder Gräsmattor, grovplanering och gödsling. Krukväxter orkidéer Krukväxter, utomhus och inomhus Pelargoner och speciella krukväxter Kulturväxternas historia Köksväxter, kryddor och läkeörter Lökar och knölväxter Vilda växter och ogräs Ohyra, skadedjur och sjukdomar Parker, plantskolor och evenemang Prydnadsträd, -buskar och klätterväxter Rabatter, perenner och annueller Rosor Sajten Trädgårdens byggprojekt Trädgårdsarbete i största allmänhet Trädgårdsböcker och -kurser Trädgårdsdesign, -trender och -prylar Trädgårdsmaskiner och -redskap Vatten i trädgården och vattenväxter Växthus, uterum och vinterträdgård Vad är det? Övrigt utan anknytning till trädgård
Vilda växter och ogräs

tusenskönor

2016-02-07 19:11 #0 av: Aloe.Vera

på gräsmattan växer oändligt många tusenskönor.

gör ni något speciellt av dessa? 

ska jag gräva bort allt eller fixa någon fin tusensköne-äng i någon utkant av rabatten.. har ni några tips.

Anmäl
2016-02-08 14:06 #1 av: Halvdansken

Varför ta bort dem? De är ju fina.
Men ja - gräv upp dem och släng i komposten.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Anmäl
2016-02-08 14:08 #2 av: Aloe.Vera

dem växer lite här och där, o gräsklipparna tar ju alla fina blommor o lämnar bladen o gräset platt, men om man kunde gräva upp dem o skapa en liten äng utan gräs, så jag inte behöver klippa något där..  kan det bli fint?

Anmäl
2016-02-08 14:11 #3 av: Halvdansken

Kan det helt klart, sätt ner lite andra blommande växter också.

Anmäl
2016-02-08 14:59 #4 av: Aloe.Vera

det var ett bra tips, blir nog snyggt, en stig av tusenskönor och blommor på kanterna.. kommer bli perfekt , tack, konstigt att jag inte tänkte på det..

vilka blommor tar inte över då?

Anmäl
2016-02-08 15:32 #5 av: Halvdansken

Tja... Violer kan vara fint. Lökar av olika slag. Små sommarblommor, så kan du skifta år från år.

Anmäl
2016-02-08 21:04 #6 av: Maria

Personligen tycker jag tusenskönor är finast i en gräsmatta. Tillsammans med andra blommor försvinner de lätt eftersom de är små och ganska låga.

/Maria

Anmäl
2016-02-10 10:49 #7 av: Aloe.Vera

i gräsmattan lär dem klippas ner ha ha 

men några tusenskönor i framkant o kanske gullviva bakom o högre o högre längre bak eller något..  jag får prova mig fram. 

men det vore smart att använda dem som fina blommor och inte bara som gräsmatteklipp

Anmäl
2016-02-11 15:52 #8 av: Spectabile

Jag har Tusenskönor i gräsmattan, jag lämnade dock ett litet område som inte skulle klippas. Vad hände? Jo, dom som växer i gräsmattan och som klipps av stup i kvarten trivdes bäst, de satte omgående nya knoppar som slog ut snabbt. De som fick vara ifred var i stort sett utrotade på 2 år, då fanns bara någon enda kvar.

Anmäl
2016-02-12 11:23 #9 av: Aloe.Vera

#8 stackars dig hahaha  att man inte kan få dem där man egentligen vill ha dem.

jag får nog gräva upp hela gräsmattan HAHAHAH o plantera ner endast tusenskönor så slipper man någonsin klippa gräset Regnbåge

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.