Annons:
Etikettkrukväxter-orkid-er
Läst 3249 ggr
PennyTrollet
2/6/16, 11:19 PM

Döpa sina blommor?

Finns det nån här som ger sina blommor namn? När jag var liten fick jag två små enar att ha i fönstret. Jag gav dem namnen Astrid och Maja. Jag funderar på att ge mina orkidéer namn. Men är det fler som gör sånt?

Annons:
[klarabastin]
2/6/16, 11:24 PM
#1

Har döpt mitt avokado träd till Bert👍

Tjeja
2/6/16, 11:28 PM
#2

Jag har aldrig gjort det, men varför inte? Har bara aldrig tänkt på någon av mina växter på det viset. Men skulle mycket väl kunnat gjort det så konstigt tycker jag inte att det är. Snarare gulligt. I alla fall så länge det inte går till överdrift förstås. Men även växterär ju liv! ❤️

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

[tk1971]
2/7/16, 9:37 AM
#3

Nää, det har jag aldrig ens tänkt på. Jag har inte ett så nära förhållande till mina blommor att jag ser på dem som "personer".

Aloe.Vera
2/7/16, 5:48 PM
#4

egentligen ska man göra som man känner själv. vill du ha ett namn på dina fina blommor så ge dem ett namn helt enkelt hihiihi

jag har inte namn på blommorna. men ja typ ''smeker '' dem hahaaahha som om man pratar via tankeläsning..konstigt jag vet..

''My mission: to be so busy, loving my life that i have no time for hate, regret, worry, fret or fear.''                                             http://white-botanika.weebly.com

ylvala
2/10/16, 7:20 PM
#5

När jag var mindre namngav jag, men nu har jag inte haft det i tankarna. Men tycker också att det låter fint!

Jag är däremot väldigt mån om att det är liv och kan känna kärlek till dem. När jag vattnar och plockar med dem så känner jag en slags värme, hoppas att växten uppfattar det telepatiskt 😊

Spectabile
2/11/16, 3:43 PM
#6

Jag har aldrig haft namn på blommorna, men det kan man ju självklart ha. Lite tråkigt när blomman är halvdöd och man får säga att nu slänger jag Astrid på komposten 😉

Annons:
PennyTrollet
2/12/16, 8:18 AM
#7

Kul att fler ändå gillar tanken även fast man inte gör det i praktiken. 😃

RödPanda
2/25/16, 5:30 PM
#8

Jag har två damer som nuförtiden delar på en stor kruka. Dom har varsitt namn 🙂 Men jag har haft dom i femton år nu så namnen hänger kvar sen dom var mina första egna växter när jag var elva.

Handikappadmus
3/4/16, 3:54 PM
#9

Gör det inte själv men man döper ju sina djur och en blomma kan ju vara precis lika mycket värd så varför inte? Gör som du tycker själv. :)

Mysisa
5/13/16, 7:50 AM
#10

Jag döper inte mina växter, men så döper jag knappt djuren jag har heller. Den döva katten kallar jag oftast bara för katten om jag pratar om honom, ingen idé att prata med stackaren.
Jag har inte döpt mina fiskar, grodor eller sköldpaddor. Katten som hör har däremot ett namn och alla hundar har varsitt namn men på de senaste tre har jag inte ens hittat på nåt eget utan dom har fått heta som dom heter i stamtavlan helt enkelt.
Men jag skulle kunna tänka mig att eventuellt "döpa" en växt om det är en växt som kräver lite extra.
Som mitt olivträd tex. Jag har precis planterat ner det i en större kruka. Vi har tagit ut det efter vinterförvaringen. Olivträdet mår väl inte jätte bra just nu men börjar repa sig efter vintern. När det är extra kyligt på kvällen vill jag bära in det.
Så det pratas mycket om olivträdet här hemma. Istället för att säga hela långa ordet olivträdet så skulle jag kunna tänka mig att korta ner det till Oliver eller Olle eller Kanske Olivia eller varför inte Åsa

minavitas.wix.com/kennel

Bjornen
5/13/16, 8:17 AM
#11

Växtnamn och även andra organismers namn ges ofta efter någon duktig vetenskapsman/forskare, men alltid av någon annan. Trädgårdshybrider brukar ofta ges namn efter förädlarens familjemedlemmar och blir sedan handelsnamn.

Upp till toppen
Annons: