Annons:
Etikettrosor
Läst 3226 ggr
fridelfina
2016-01-30 22:40

Gillar rosor kaffesump?

Gillar Rosor kaffesump och om så, hur "doserar" man sumpen? Mycket, lite, krafsar ned i jorden, lägger ovanpå jorden?

Gillar alla växter kaffesump eller är det nån som man ska hoppa över?

Vi blev ju med hus i somras och håller på att planera vår tomt. Har redan en ros och den har blivit lite misskött så jag vill ge den massor med kärlek i år så att den hämtar igen sig. Tacksam för tips!

 
 

Annons:
KPD
2016-01-30 22:59
#1

Om det berodde på kaffesumpen vet jag inte, men mina Rosor har aldrig blommat så mycket som när jag gav dem kaffesump. Jag strödde ut sumpen ovanpå jorden utan att tänka på någon dosering.


Värd för Finland ifokus, medarbetare på Ryssland ifokus.

fridelfina
2016-01-30 22:59
#2

Men vad bra, då ska jag testa det!

 
 

Tant Grön
2016-01-30 23:09
#3

Jag har fått för mig att Rosor gillar kaffesump, så det får dom. Och krossade äggskal. 🌺

KPD
2016-01-30 23:10
#4

Tyvärr tänkte jag inte på det, när jag hade trädgård, men det hade varit intressant att pröva att bara ge hälften av rosorna kaffesump.


Värd för Finland ifokus, medarbetare på Ryssland ifokus.

Tant Grön
2016-01-30 23:15
#5

Teblad gillar dom också.

Aloe.Vera
2016-02-07 17:12
#6

när ska man blanda i kaffesump i jorden och hur ofta då?

''My mission: to be so busy, loving my life that i have no time for hate, regret, worry, fret or fear.''                                             http://white-botanika.weebly.com

Annons:
penke
2016-02-07 17:30
#7

 kaffesump lär vara bra för de flesta växter.. och mot kattor!
(att de inte pinkar o gräver över, i landen)
Jag har inte varit så noga och fört anteckningar "exakt"
har bara spritt ut när jag haft minnet med mig, o krafsat ned nästa gång jag rensat..

Inne i växthuset doftar det gott 😃

   penke

Aloe.Vera
2016-02-07 17:32
#8

okej, men om ja slänger i lite kaffesump o blandar i jorden där rosorna är .. kan jag göra de nu.. växer dem bättre då?.. 

kan det bli för mycket sump?

''My mission: to be so busy, loving my life that i have no time for hate, regret, worry, fret or fear.''                                             http://white-botanika.weebly.com

Bjornen
2016-04-16 14:07
#9

Kaffesump liksom all tillförsel av humusmaterial ökar den biologiska aktiviteten och är därmed bra för alla växter. Kaffesump i sig är svagt surt och sänker pH-värdet något och är därför bra till kalkskyende växter. Rosor i sig själv tycker om lite högre pH-värden och stora mängder kaffesump är inte så bra. Om kaffesumpen blandas med äggskal neutraliseras de försurande ämnena. Det kanske är bättre att ge kaffesumpen till rododendron, staketdruvor, blåbär eller andra kalkskyende växter

Upp till toppen
Annons: