Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (3) Senaste inläggen

Aktiviteter och evenemang Annat som lever Byta-sälja-köpa - plantor och annat Fruktträd, bärbuskar och bärväxter Fröer och frösådder Gräsmattor, grovplanering och gödsling. Krukväxter orkidéer Krukväxter, utomhus och inomhus Pelargoner och speciella krukväxter Kulturväxternas historia Köksväxter, kryddor och läkeörter Lökar och knölväxter Vilda växter och ogräs Ohyra, skadedjur och sjukdomar Parker, plantskolor och evenemang Prydnadsträd, -buskar och klätterväxter Rabatter, perenner och annueller Rosor Sajten Trädgårdens byggprojekt Trädgårdsarbete i största allmänhet Trädgårdsböcker och -kurser Trädgårdsdesign, -trender och -prylar Trädgårdsmaskiner och -redskap Vatten i trädgården och vattenväxter Växthus, uterum och vinterträdgård Vad är det? Övrigt utan anknytning till trädgård
Rosor

Gillar rosor kaffesump?

2016-01-30 22:40 #0 av: fridelfina

Gillar rosor kaffesump och om så, hur "doserar" man sumpen? Mycket, lite, krafsar ned i jorden, lägger ovanpå jorden?

Gillar alla växter kaffesump eller är det nån som man ska hoppa över?

Vi blev ju med hus i somras och håller på att planera vår tomt. Har redan en ros och den har blivit lite misskött så jag vill ge den massor med kärlek i år så att den hämtar igen sig. Tacksam för tips!

Anmäl
2016-01-30 22:59 #1 av: KPD

Om det berodde på kaffesumpen vet jag inte, men mina rosor har aldrig blommat så mycket som när jag gav dem kaffesump. Jag strödde ut sumpen ovanpå jorden utan att tänka på någon dosering.

Värd för Finland ifokus, samt medarbetare på Buss & spårvagn ifokus och Tåg ifokus

Anmäl
2016-01-30 22:59 #2 av: fridelfina

Men vad bra, då ska jag testa det!

Anmäl
2016-01-30 23:09 #3 av: Tant Grön

Jag har fått för mig att rosor gillar kaffesump, så det får dom. Och krossade äggskal. Blomma

Anmäl
2016-01-30 23:10 #4 av: KPD

Tyvärr tänkte jag inte på det, när jag hade trädgård, men det hade varit intressant att pröva att bara ge hälften av rosorna kaffesump.

Värd för Finland ifokus, samt medarbetare på Buss & spårvagn ifokus och Tåg ifokus

Anmäl
2016-01-30 23:15 #5 av: Tant Grön

Teblad gillar dom också.

Anmäl
2016-02-07 17:12 #6 av: Aloe.Vera

när ska man blanda i kaffesump i jorden och hur ofta då?

Anmäl
2016-02-07 17:30 #7 av: penke

kaffesump lär vara bra för de flesta växter.. och mot kattor!
(att de inte pinkar o gräver över, i landen)
Jag har inte varit så noga och fört anteckningar "exakt"
har bara spritt ut när jag haft minnet med mig, o krafsat ned nästa gång jag rensat..

Inne i växthuset doftar det gott Skrattar

penke 

Anmäl
2016-02-07 17:32 #8 av: Aloe.Vera

okej, men om ja slänger i lite kaffesump o blandar i jorden där rosorna är .. kan jag göra de nu.. växer dem bättre då?.. 

kan det bli för mycket sump?

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.