Annons:
Etikettkrukväxter-utomhus-krukväxter-inomhus
Läst 1363 ggr
Zabbio
2015-12-09 16:27

Besprutning - när går gifter ur?

Ja, en märklig fråga.
Men om man köper en ätlig/medecinal växt (naturligtvis kollat upp latinskt namn osv) som inte sålts som livsmedel utan prydnadsväxt och därmed sannolikt är besprutad hårdare än oekologiska vindruvor… hur länge bör man räkna den som giftig?

Jag gissar att om man tar ett frö från plantan och får en ny planta på det sättet så bör man kunna känna sig ganska säker? (även om fröet i sig förmodligen har lite gift.. men vad är helt ogiftigt i dagens samhälle egentligen?)

Om man planterar en stickling/rotdelar.. vågar man använda de nya skotten som kommer upp?

Finns det någon som helst tidsangivelse eller riktlinjer i den här frågan? Typ att efter ett halvår har giftet sannolikt gått ur, eller nåt..

Jag är egentligen mest nyfiken :) Har köpt den som prydnad, men sen kom google och berättade en massa intressant ;)

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

Annons:
VildaVittra
2015-12-09 16:48
#1

Jag skulle byta jord och duscha av den ordentligt innan omplantering. Hur lång halveringstid det är på giftet, beror ju helt på vilket gift det är, så går det, så klipp ner plantan helt och låt den börja om från början.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Zabbio
2015-12-10 23:41
#2

Tror jag satsar på att så från frö istället då :)  Tack för svar!

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

Upp till toppen
Annons: