Annons:
Etiketterohyraskadedjursjukdomar
Läst 3069 ggr
Linnea
2015-12-07 19:39

Få bort bladlöss

Fick bladlöss på mina tamarilloträd i somras när de var ute. Har fortfarande inte blivit av med dom. Borstar och spretar såpa. Dom har tappat nästan alla blad. Några tips? Lössen är röda så det är säkert röd potatisbladlus.

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

Annons:
Tant Grön
2015-12-20 01:27
#1

Det är lätt att bli av med bladlöss om man duschar med varmt vatten. Så varmt som möjligt utan att växten tar skada. Max 40 - 45 grader. Spola underifrån och ganska snabbt. Sänk temperaturen till ljummen och duscha lite till.
Fungerar även på spinn.

NiklasTyreso
2015-12-25 21:38
#2

Jag har aldrig haft lätt att bli av med bladlöss på chilli eller tomatsill som stått ute. Såpvatten och duschar funkar inte hos mig. Ta aldrig in plantor som varit ute för då får du ohyra året runt på dina krukväxter. Kasta genast ut allt angripet, allt som kan vara drabbat, storstäda och torka rent för att bli av med ägg och ohyra. Vänta några veckor och så sedan nytt. Har du fortfarande ohyra hemma kommer din vårsådd angripas genast från början. Kompromisslöst släng allt smittat och så nytt om någon månad.

Jalking
2015-12-26 13:09
#3

Jag har hållit på ända sen augusti att försöka rädda mina chiliplantor från bladlöss. Kraftiga duschar och såpvatten minst varje vecka under några månader.  Ibland har antalet löss minskat till några få, för att några dagar senare bara explodera och vara hundratals på varje växt.
Jag gav upp det miljövänliga och köpte gift. Pyretal. Tyvärr inte tillräckligt  giftigt gift. Efter varje giftbehandling har någon höggravid liten lushora överlevt och satt nya terrorister till världen. De flesta plantor har dött av behandlingen, men några har jag kvar. (Jag tror att såpvattnet, inte giftet dödade plantorna. Såpvattnet verkar torkat ut dem på något vis.) Nu är i alla fall lusantalet på den nivån att jag klämmer ihjäl någon varje dag, men jag får inte sluta titta på dem dagligen, för då blir det nog en ny invasion.

Jag har också försök med lite thailändskt myggmedel. Sånt som man sprutar på sig själv när man ska ut i djungeln.  Jag tror att det är bra mycket giftigare än svenskt gift. Tyvärr luktar det så starkt att jag fick sluta med det av det skälet. Inte illa, men väääldigt starkt.

Tant Grön
2015-12-26 13:23
#4

Men varför inte testa med hett vatten, om nu inte plantorna är för stora. Det är mycket effektivare än gift. Se till så att inga kryp kan ramla ner på krukan och överleva. Om man upprepar efter en vecka så är all ohyra borta.  Kallt vatten funkar inte alls. Jag har själv blivit av med både spinn och bladlöss och dom kom inte tillbaka. Man får såklart behandla även växter som står bredvid de angripna.

Linnea
2015-12-31 16:26
#5

Träden är drygt två meter höga och har inga blad kvar. Vet inte om dom överlever.

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

VildaVittra
2016-01-02 15:35
#6

Tappar inte dom bladen vintertid?

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Annons:
Tant Grön
2016-01-05 00:17
#7

Ett annat knep som kan hjälpa är att hitta en spindel som får bo i växten. Så har jag också blivit av med ohyra. Men det är väl svårt att hitta någon nu.

Linnea
2016-01-05 22:16
#8

#6 Jag vet inte faktiskt. Det ena har börjat murkna i toppen.

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

Bjornen
2016-04-17 07:08
#9

Om man ska använda såpvatten eller liknande preparat måste man använda rikliga mängder. Varje lusindivid som får såplösningen på hela sin kropp dör av kvävning. Såplösningen täpper till trakeerna som finns på huden och är insekters andningsorgan. Blir någon del av lusets kropp inte täckt av såplösningen överlever de. Normalt dör drygt 90-99 % av lössen vid korrekt behandling. Däremot överlever de flesta äggen och därför kan behandlingen behöva upprepas 2-3 gånger med en dryg veckas mellanrum. Ett ännu säkrare sätt att döda även sköldlöss och ullöss är att sänka ner hela växten i hink eller annat kärl med rent vatten uppochner med krukan ovan vattnet.  Låt växten stå så i omkring ett dygn och ta upp den och låt den torka upp på ljust men solfritt ställe. Det brukar döda ohyran till 100 %, men enstaka ägg kan dock överleva. Vissa växter tål inte denna behandling och det gäller växter som har mjuka eller håriga blad.  Växter med ohyra ska placeras avskilt då de kan spridas till andra växter.

Växter som angrips svårt av skadedjur innebär nästan alltid att växten har haft det svårt och motståndskraften är nedsatt. Torka eller övervattning är vanliga orsaker till lus- eller spinnangrepp. Vid sen intagning av växter på hösten kan lössen egentligen ha planerat att använda växten som övervintringsplats och de väcks till liv vid intagningen.  Placera intagna växter separat och granska dem noga innan de placeras i närheten av andra växter.

Linnea
2016-05-03 12:23
#10

Jag sprejade dom flera gånger i veckan i flera månader. Doppa i varmt vatten funkar bra men inte om trädet är 2 m högt. Såna baljor har jag inte.

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

Bjornen
2016-05-03 21:05
#11

Problemet med att använda såpvatten är att det ges för lite av det. Hela lössen måste vara helt täckt med såplösning och det krävs att det nästan rinner av såpvattnet. 2 meter höga bör väl ges åtminstone 2 liter såpvatten.

Upp till toppen
Annons: