Annons:
Etiketterfröerfrösådder
Läst 1946 ggr
komigentammie
12/5/15, 11:53 PM

Odla i akvarium

Hejsan! Jag letade efter en odlingssida men fann endast denna så är jag fel ute så hänvisa mig gärna rätt. 😃

Min idé var att plantera örter, sallad & så i ett akvarium nu till våren/sommaren. 
Jag har däremot inte riktiga gröna fingrar & mina växter brukar dö… 

Något tips ang jord?
Vilka örter är enkla? 
Någon speciell sallad som är superenkel?
Någon som odlat i akvarium? 
Finns det någon bra sida där jag kan läsa om när, hur man odlar de olika sakerna? 
Finns här kanske någon lista med samlad info? Tyckte mig inte finna någon..

Hundar, råttor, katter, bodyart, shopping, veggiemat. Skrattar

Annons:
VildaVittra
12/6/15, 12:36 AM
#1

Något tips ang jord?
Det är inga enorma skillnader mellan krukväxtjord och plantjord, ta det du har.

Vilka örter är enkla? 
Alla är enkla om man sköter dom rätt. ;)

Någon speciell sallad som är superenkel?
Den absolut enklaste "salladen" är att så torkade gröna ärtor tätt i en kruka ovanpå jorden och sedan skörda topparna. De behöver inget tillskottsljus och det går suveränt med dom man köper i mataffären.

Någon som odlat i akvarium? 
Varje vår.

Finns det någon bra sida där jag kan läsa om när, hur man odlar de olika sakerna?
Impecta har ganska bra beskrivningar på sin hemsida.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

komigentammie
12/6/15, 12:47 AM
#2

Tack! 😃

Hundar, råttor, katter, bodyart, shopping, veggiemat. Skrattar

tlover
12/6/15, 2:08 AM
#3

Vilka örter är enkla?

Timjan ska enligt Jack Spieriko nästan gå att odla på månen och "kan man inte odla timjan kan man ge upp" Däremot så är det flesta örter, även timjan svår att få upp från frö, vill du ha enkelt så köp färdiga plantor och "underhållsodla" dom. Sedan kan du föröka dom med sticklingar.

Någon speciell sallad som är superenkel?

Testa att köpa sallat på kruka, skörda de yttre bladen och sätta det i något större med mer jord (tex ett akvarium, jag har aldrig testat det men det bör gå) Funkar det inte så har du i värsta fall fått sallat att äta.

l'm back

Upp till toppen
Annons: