Annons:
Etikettövrigt-utan-anknytning-till-trädgård
Läst 4074 ggr
[Forest]
10/13/15, 3:40 PM

OT Får man låta hus och trädgård förfalla?

Jag tänkte hör om ni har en aning om vad man får och inte. Det är så här att vi bor på en äldre område där nästan alla hus är K-märkta på något sätt. Vi själva har inte egen trädgård men har funderingar kring detta då vi har en granne som låter allt förfalla. Trädgården ser verkligen bedrövlig ut nersågat träd får ligga kvar, sly och allt får vara kvar. Lathet eller sammlare vet inte vad det är som är boven. Huset ser bedrövligt ut, och antar att det är en kostnad som det får se ut så men trädgården drar till sig råttor och möss då det är en massa skräp som ligger. Badkar,säckar av olika matrial,buttor,burkar,krukor allt möjligt kan man säkert hitta tillsammans med fd trädgårds rester skräpar. Han kallar den ängstomt då kan jag säga att det blommar inte mycket på den ängen och det är för mycket sly o skräp för kalla den för ängsträdgård. Vi bor i tätbebyggt område en mindre stad och antar att hade man låtit detta vara på landet så stör det ingen men nu stör det alla som ser detta. 

Testade att göra ett inlägg för se om man får lite bra svar kanske vet någon vart man ska vända sig för detta är inte så roligt att se längre. 🤪

Annons:
LinaLj
10/13/15, 3:48 PM
#1

Om jag har förstått det rätt så beror det på ett par olika saker. Är huset K-märkt så måste det underhållas, hur underhållet ska se ut beror lite på vilken sorts K-märkning det är tal om. Vad gäller trädgård så får den se ut hur som helst så länge den inte utgör miljö eller hälsofara. Men det kan också se lite olika ut beroende på vilken kommun och vilken stadsdel man bor i. Det bästa är att ta kontakt med kommunens miljö avdelning och fråga vad som gäller hos er.

Garnnystanet
10/13/15, 3:50 PM
#2

googlade och hittade följande information 

"Fastighetsägare har ett strikt ansvar att hålla sin fastighet i vårdat skick. Det gäller både trädgård och byggnader.
Byggnadsnämnden är den myndighet som har tillsyn över att fastighetsägare håller sina byggnader, byggnadsverk och tomter i vårdat skick. Byggnadsnämnden kan göra en utredning för att bedöma om fastigheten är så illa skött att det kan bli påföljder för dig som fastighetsägare."

http://www.lansstyrelsen.se/skane/SiteCollectionDocuments/Sv/samhallsplanering-och-kulturmiljo/planfragor/Tillsynsv%C3%A4gledning/SKANE_ov%C3%A5rdad%20fast%20WEBB.pdf

____

Medarbetare på Autism.

Maria
10/13/15, 4:04 PM
#3

Första frågan är väl om ni har kontakt med er granne så att ni kan prata om det? Han/hon kanske skulle bli väldigt glad över hjälp med trädgården?

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[Forest]
10/13/15, 4:55 PM
#4

3 flera grannar som har bott här i många år har pratat tidigare med honom många gånger men han säger att han får ha sköta det hur han vill. Jag har tidigare pratat med honom om hans (okänt ana katterl samt okastreade katter som ökade i analet åren som gick) katter som gick och pissa ner X-antal saker dynor,tvätt utemöbler då dom var okastrerade nu är inga katter kvar så det bekymmret är borta. Det gick inte prata så värst bra med honom, det kan jag erkänna tvär o sur herre 😎 

1 och 2 tackar det låter som man kan vända sig till någon för att be dom ta sig en titt över hur det ser ut.

Upp till toppen
Annons: