Annons:
Etikettkrukväxter-utomhus-krukväxter-inomhus
Läst 4926 ggr
Garnnystanet
10/3/15, 9:54 AM

"Smutsig" porslinsblomma

Min porslinsblomma har blivit "smutsig". Hur får jag den ren igen?

____

Medarbetare på Autism.

Annons:
[Ruffsetuss]
10/3/15, 9:56 AM
#1

Är det ohyra eller damm ?

Garnnystanet
10/3/15, 10:55 AM
#2

Inte damm iaf så antagligen ohyra på min fina växt 🤓

____

Medarbetare på Autism.

[Ruffsetuss]
10/3/15, 2:02 PM
#3

Hu då 😳 får bli en omgång såpvatten ?

Garnnystanet
10/3/15, 4:37 PM
#4

Klart! 

Får se om det funkar.

____

Medarbetare på Autism.

[Ruffsetuss]
10/3/15, 4:55 PM
#5

Håller tummarna 😊 har din Porslinsblomman ( Hoya) blommat , hur gammal är den?

Garnnystanet
10/3/15, 5:12 PM
#6

Vet inte ålder, fick den av en i området där jag bor tidigare i år.  Har aldrig sett den blomma.

____

Medarbetare på Autism.

Annons:
[Ruffsetuss]
10/3/15, 5:21 PM
#7

Ok ,min har jag fått som stickling av en vän för flera år sedan . Den har ännu inte blommat , medansvar vännens blommar som en tok 😳

Åsa S
10/4/15, 9:03 AM
#8

Finns hoyor som har såna där silvriga fläckiga beläggningar ochdet är så det ska se ut dessa går ej att tvätta bort+ det ser ut som en av de typerna hoya som inte blommar ifall man är för snäll mot den. Så låt den sitta i trång kruka, plantera om med många års mellanum + var extremt snål md näring+låt den torka upp rejält mellan vattningarna. Från stickling till blommande planta är det dock inte helt ovanligt det kan gå uppåt 10år.

[Ruffsetuss]
10/4/15, 9:49 AM
#9

#8 . Oj 10 år …. Suck , det får bli slut curlat 😉

Garnnystanet
10/4/15, 12:01 PM
#10

#8 Hur definerar du trång kruka?

____

Medarbetare på Autism.

Maria
10/4/15, 4:01 PM
#11

Så ser många porslinsblommor ut precis som #8 skriver så det är nog ingen ohyra.

Mina har jag inte planterat om på säkert 7-8 år och vatten får de kanske var 10.e dag.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[SonjaG]
10/6/15, 3:40 PM
#12

Jag håller med övriga. Ingen smuts utan så ska den se ut.

Det tycks vara en Hoya Carnosa.

Garnnystanet
10/6/15, 5:22 PM
#13

Den såg inte ut så här från början då var bladen endast gröna.

____

Medarbetare på Autism.

Annons:
[SonjaG]
10/6/15, 5:26 PM
#14

Det kan bero på hur den står, mörkare placering ger mer fläckar. Och kanske lite på ålder oxå.

thorntagg
11/14/15, 11:55 AM
#15

Jag har en Hoya Carnosa som är hela 73 år gammal! Har ärvt den efter min mamma. P g av dess storlek (den fyller ut ett helt fönster) är den besvärlig att plantera om, så därför har den fått stå här i säkert tio år utan omplantering. Den står i en jättestor kruka men torkar ut fort och får vatten rikligt då. Jag måste ständigt klippa bort grenar som förirrar sig uppåt taket och på sidorna av fönstret. Den växer hela tiden m a o. Och blommar med underbart vackra blomklasar vita blommor som ser ut som om de vore gjorda av  -  porslin. MEN dom luktar nåt  i mitt tycke vedervärdigt äckelsött och starkt, och gör att min näsa rinner och jag nyser,  så efter ett tag är jag tyvärr tvungen att klippa bort dessa fina blomklasar. Betr. fläckar på bladen, så har den små oregelbundna ljusa fläckar glest placerade på dessa, men man får gå nära och titta för att se dom. Så har den alltid sett ut, åtminstone så länge jag minns.

anki1
11/17/15, 9:55 PM
#16

Jag har en som varit i min ägo i ca 35 år nu. Sticklingen kom från en moderplanta som redan då var gammal. Min brukar blomma från februari till november. Tyvärr tål jag inte doften ( mycket stark). Hoya är mycket allergen och jag får rinnande ögon. Jag har tagit bort alla blomställningar. Enda sättet att kunna ha den kvar. Den blir omsatt i samma kruka med ny jord (och friserade rötter), och blir vattnad när jag kommer ihåg. Så nog tål dom att "misshandlas"

Älska dig själv för den du är

Besök mig gärna påWWW.facebook.se/ankis smycken o textilhantverk

Maleficum
11/18/15, 12:55 PM
#17

Porslinsblomman är i princip den enda växt som trivs där jag bor nu, har försökt med massa andra blommor, som doftpelargon och orkidéer men dem dör nästan direkt.

Min stamblomma är från min farmor, en misshandlad liten stackare som suttit i ett mörkt hörn och hade ett tjockt lager nikotin över alla bladen, följde med mig ner till Skåne och den levde men det var först efter ca fem år när vi flytta tillbaka till Stockholm som den började piggna på sig såpass att den börja växa (nu är den gigantisk efter ytterligare ca 5 år). Har även sticklingar nu från mammas gamla planta (som hon har haft i flertalet år) och stickling från min brorsas (som jag fick inte minns vart ursprunget kommer ifrån, kan vara från mamma eller från hans vän som har massor av olika sorters Hoyor).

Har huvudkrukan med största plantan som har planterats om i lite större kruka kanske två gånger sen flytten sen har jag flertalet sticklingar i massor av krukor som står i hemmagjord variant av självvattnande krukor, dem växer så det knakar då och är härligt mörkgröna (och de flesta har vita fläckar av olika slag) men blommar inte (min största planta blomma för första gången nu i somras när jag inte var hemma enbart för den stod i kruka som torkade ut).

Har även några skott som jag har i akvariet (aquaponica) helt enkelt så är de över ytan men med rötterna ner i akvariet och det funkar hur fint som helst!

Fick precis innan sommaren en stickling av en annan sorts Hoya (Hoya kerrii) av en kompis mamma efter att jag passa hennes hund ett tag så hoppas den ska ta sig och trivas =D

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Vixxen
11/18/15, 10:45 PM
#18

Hoyor är tåliga och finns i många olika varianter!

anki1
11/19/15, 10:02 AM
#19

Dom doftar nog olika starkt också. Min är en riktig" stinkbomb" alltså den luktar mycket starkt och då på kvällen.  Den började bli väldigt risig, så jag har tagit skott och börja o på d. Kommer att ta många år innan den bommar igen. och då plockar jag bort bomställningar igen.

Älska dig själv för den du är

Besök mig gärna påWWW.facebook.se/ankis smycken o textilhantverk

Upp till toppen
Annons: