Annons:
Etiketterköksväxterkryddorläkeörter
Läst 2216 ggr
Sindri
2015-09-16 17:13

Skörda jordärtskockor

Mina jordärtskockor är över två meter höga, men har inte blommat. Är det någon idé att titta efter knölar?

Annons:
Tant Grön
2015-09-16 20:39
#1

De flesta jordärtskockorna blommar inte här i Sverige. Vet inte var du bor, men här i Västergötland brukar dom vara färdiga i mitten - slutet av oktober. Bra att skörda så sent som möjligt så dom hinner växa sig stora.

Sindri
2015-09-16 20:53
#2

Oj, jag bor längre norrut, men åker bort i mitten på oktober. Kan jag skörda och lagra i några veckor?

Åsa S
2015-09-16 21:09
#3

Bättre låta dem ligga kvar i jorden, jordärtskockor skördas efter att frosten tagit blasten och de håller inte så länge när man skördat dem. Däremot håller de bra i jorden de klarar t.o.m vintern långt upp i norr. Man kan täcka marken med halm och dyl på hösten ifall man vill kunna skörda lite längre.

Tant Grön
2015-09-16 22:24
#4

Man kan förvara dom i en hink med jord eller sand på en kall men frostfri plats, så kan man äta när man vill på vintern. Jag har också haft dom i en plastpåse i kylskåpet, och dom har hållt sig till våren.

Sindri
2015-09-16 22:29
#5

Kommer hem i slutet på november. Skall jag täcka jorden då innan jag åker?

Tant Grön
2015-09-16 22:34
#6

Du kan väl ta upp en innan du åker och se om dom är färdiga. Annars så täck så jorden inte fryser. Om blasten har frusit så kan du lika gärna ta upp dom om du bara har lite. Odlar du mycket är det väl lättare att låta dom stå kvar och täcka jorden.

Annons:
Maria
2015-09-17 11:50
#7

Jag hade jordärtskockor förra året och de blev säkert  närmare 3 meter höga och inga blommor. 1 planta.

Jag lät plantan vissna ner för jag trodde också att det var misslyckat.

Tidigt i våras så skulle jag dra upp resterna och under ligger väldens finaste knölar. Det blev drygt en stor hink😮 Jättegott.

Jag gjorde bland annat soppa och frös in.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Tant Grön
2015-09-17 13:38
#8

#7 Förra året blev mina också enormt höga. Gav bort flera hinkar med fina skockor.
Soppa är jättegott, jag brukar ibland slå soppan, med extra grädde, över skivade potatis eller pasta, strör på lite ost och så i ugnen ca 200 grader. Blir jättegod gratäng.

Sindri
2015-09-17 15:55
#9

#7 av: Maria
Oj, då klarade de sig över vintern alltså. Vilken zon bor du i?

Maria
2015-09-17 16:06
#10

Vi bor i Göteborg.

Det var som sagt tidigt i våras som jag skulle gräva upp landet och upptäckte alla fina knölar. Vi lät tre stycken vara kvar och nu är det en lika hög planta igen som jag ska låta vara över vintern för att se om det går en andra gång.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Sindri
2015-09-17 16:10
#11

Aha. Ja, jag täcker väl lite för säkerhets skull. Blir det dåligt med snö kan det vara klokt. Ligger knölarna djupt ned?

Maria
2015-09-17 16:19
#12

#11 De ligger på samma djup som jag sätter potatisen ungefär.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Sindri
2015-09-17 17:08
#13

Ok - tack. Vad spännande det är. Tror jag skall kolla lite strax innan vi åker bort.

Annons:
Upp till toppen
Annons: