Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (3) Senaste inläggen

Aktiviteter och evenemang Annat som lever Byta-sälja-köpa - plantor och annat Fruktträd, bärbuskar och bärväxter Fröer och frösådder Gräsmattor, grovplanering och gödsling. Krukväxter orkidéer Krukväxter, utomhus och inomhus Pelargoner och speciella krukväxter Kulturväxternas historia Köksväxter, kryddor och läkeörter Lökar och knölväxter Vilda växter och ogräs Ohyra, skadedjur och sjukdomar Parker, plantskolor och evenemang Prydnadsträd, -buskar och klätterväxter Rabatter, perenner och annueller Rosor Sajten Trädgårdens byggprojekt Trädgårdsarbete i största allmänhet Trädgårdsböcker och -kurser Trädgårdsdesign, -trender och -prylar Trädgårdsmaskiner och -redskap Vatten i trädgården och vattenväxter Växthus, uterum och vinterträdgård Vad är det? Övrigt utan anknytning till trädgård
Krukväxter, utomhus och inomhus

Vad är det för krukväxt?

2015-09-15 16:27 #0 av: Sandi92

Köpte denna idag, men har ingen aning om vad det är för något eller hur man sköter den. Nån som vet vad det är? Vill gärna veta om den är giftig, för då måste jag hålla katterna borta från den.

Anmäl
2015-09-29 20:38 #1 av: Februarias

Hejsan, det är ett Bonsaiträd vad jag kan se.  Du skulle kunna fråga där du köpte den, om dom vet vad det är för sort (jag vet tyvärr ej) o sen isf. kolla upp om det är giftigt för katterna. Länkar till en sida som kanske kan hjälpa lite. Sen är det bara att googla vidare på bonsaiträd. 

http://www.bonsaisallskapet.se/bonsaiskolan/faq/

Anmäl
2015-09-30 18:54 #2 av: Garnnystanet

Vad har jag för krukväxt? 

Anmäl
2015-09-30 18:59 #3 av: Garnnystanet

Anmäl
2015-09-30 20:41 #4 av: beem

#0 Det kan vara Myrten. Luktar den Lavendel så är det en sån.

Anmäl
2015-09-30 21:17 #5 av: Garnnystanet

Den luktar inte mycket. 

Anmäl
2015-09-30 22:54 #6 av: Tant Grön

#5 Din växt kan vara en karlbergare. TS växt kan vara en myrten.

Anmäl
2015-09-30 23:03 #7 av: Garnnystanet

En karlbergare okej.  Tack Skrattar

Anmäl
2015-09-30 23:19 #8 av: Tant Grön

#7 Bilden är väldigt liten så är inte helt säker.

Anmäl
2015-10-05 14:22 #9 av: AlexVG

Podocarpus macrophyllus - Storbladig podokarp är det du har. Trivs inte inne åretrunt utan odlas ute under den frostfriaperioden (avhärda när den tas ut på våren). tål dom första frostnätterna på hösten sedan sätt den antingen som krukväxt med extraljus tänt 16-18timmar kallvit och hålls lätt fuktig. eller ställ den svalt 1c till 10c och bara vattna 2-3 gånger per månad. under sommaren trivs den i halvskugga och hålls lätt fuktig ges näring från april till juni. Luckerjord som är näringsrik. 

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.