Annons:
Etiketterrabatterperennerannueller
Läst 1552 ggr
Byrita
9/3/15, 10:09 PM

Mina pioner vissnar ner.

Jag har några vanliga pioner. Vet inte vade heter, som jag planterade i våras.

En hade flera knoppar när jag köpte den, men de liksom skrumpnade ihop. Nu händer det med bladen också. Kan någon svar på varför det blir så?

MVH

Byrita

Annons:
Halvdansken
9/3/15, 10:27 PM
#1

Hur menar du? Pioner vissnar alltid ner på hösten. Har du planterat om dem ute i trädgården?

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Byrita
9/3/15, 10:34 PM
#2

Jag köpte pionerna och planterade pionernai början av juni, Knopparna som jag sa, stannade till och blommade aldrig, utan stjälken precis under knopparna krypte ihop och blev nästan svart. Detta har även hänt med bladen. Så det har inget med att det är nästan höst nu.

Halvdansken
9/3/15, 10:38 PM
#3

Tänk på att pioner inte ska stå djupt. Max samma höjd som i krukan. Hur djupt satte du dem?
Att blommor kan bli stressade när de flyttas är vanligt och Pioner kan vara ganska känsliga för flytt. Hur var det med vatten? Sol? Vad har du för jord? Låt de vissna och se vad som händer till våren, skulle tro att de kommer då.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Byrita
9/3/15, 10:43 PM
#4

Jag fick bra råd om hur de skulle planteras och har gjort som du beskriver. Det är fin jord, ingen lerjord, vi vände även ner planteringsjord som vi köpte i säckar.

Vi köpte en förra året också, det blev likadant med den, både förra året och i år.

Så tråkigt.

Byrita
9/3/15, 10:45 PM
#5

Glömde att säga att de står i sol nästan hela dagen, och mycket regn har det ju kommit iår.

Jassan
9/4/15, 3:36 PM
#6

Pioner är inte så glada i att bli omplanterade. Så jag tror o hoppas att du bara behöver ha lite tålamod.🙂

https://jazzans.wordpress.com/

Annons:
Halvdansken
9/4/15, 6:12 PM
#7

Mina pioner står i lera och växter utmärkt. Inget fel på lerjord, tvärtom. Är din jord sur? Har du planterat i torv? Ofta är köpejord till stor del torv, och det har lågt ph.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Byrita
9/8/15, 9:21 PM
#8

Vi har en hortensia som är blå, minns inte om det betyder att jorden är sur. Jorden är nog förövrigt mer kanske som sandsandjord.

anki1
9/16/15, 9:43 AM
#9

Jag har mina planterade i  lerjord. De mår utmärkt. En är av gammal sort (fanns i ett gammalt torp från början där min dotter o min svärson bor nu) som jag fått av dottern o svärsonen. Den är yngst i min samling men störst. Det är 2 bondpioner (den ena av dom är den "gamla" och en doft pion. Jag har haft dom nu mellan Den första köpte jag bara en kort tid efter vi fått vår tomt ca 23  år sen

Älska dig själv för den du är

Besök mig gärna påWWW.facebook.se/ankis smycken o textilhantverk

Upp till toppen
Annons: